BIDAAN United Kingdom (UK) dan Republik Ireland untuk menjadi tuan rumah Euro 2028 kini diluluskan secara rasmi, demikian diumumkan Kesatuan Bolasepak Eropah (UEFA).

10 stadium daripada lima negara itu akan menganjurkan perlawanan tertinggi peringkat Eropah pada lima tahun depan dan ia dijangka akan meningkatkan ekonomi negara-negara penganjur berkenaan.

Bidaan itu diterima selepas Turki menarik diri bagi memberikan fokus terhadap penganjuran bersama Itali bagi edisi 2032 dan perkara itu disahkan Jawatankuasa Eksekutif UEFA malam tadi.

10 stadium berkenaan disenaraikan UK dan Ireland dalam bidaan mereka pada April lalu, di mana enam daripada venue itu merupakan stadium di England serta masing-masing satu di Ireland Utara, Republik Ireland, Scotland dan Wales.

Enam venue di England ialah Stadium Wembley, Stadium Tottenham Hotspur, Stadium Etihad, St James' Park, Villa Park dan stadium baru Everton di Bramley-Moore Dock.

Casement Park di Belfast, Stadium Aviva di Dublin, Hampden Park di Glasgow dan Stadium Principality di Cardiff pula melengkapkan senarai itu. - Stadium Astro