BEIJING: Pemandu Red Bull, Max Verstappen memintas kedua-dua jentera Ferrari dan menangkis asakan pada lewat saingan daripada Charles Leclerc untuk muncul juara Grand Prix F1 Miami, kemenangan ketiganya pada musim ini pada Ahad, lapor Xinhua.

Bermula dari petak ketiga pada perlumbaan F1 yang julung kali dianjurkan di Miami, Verstappen berjaya memintas Carlos Sainz pada permulaan saingan sebelum mengasak dan memintas Leclerc pada pusingan kesembilan.

"Grand Prix ini menakjubkan. Amat mencabar fizikal tetapi kita berjaya mengekalkan rentak yang menarik sehingga akhir perlumbaan. Saya amat gembira untuk muncul juara di Miami dan ia Ahad yang menakjubkan buat kami," kata Verstappen yang turut merakam catatan masa terpantas sepusingan.

Leclerc sekadar berpuas hati di tempat kedua manakala seorang lagi pemandu Ferrari, Carlos Sainz dari Sepanyol, ketiga. Rakan sepasukan Verstappen, Sergio Perez berhempas pulas untuk memintas Sainz pada pusingan ke-52 , tetapi gagal mempertahankan posisi podium akibat masalah brek.

Pemandu Mercedes, George Russell menamatkan sangan di tempat kelima selepas berjaya memanfaatkan peluang memintas beberapa pelumba lain sewaktu Safety Car dibawa keluar, manakala rakan sepasukannya, Lewis Hamilton keenam.

Selepas aksi di Miami, Leclerc kekal mendahului senarai kejuaraan dengan 104 mata dengan Vestappen berjaya merapatkan jurang dengan kini mengumpul 85 mata diikuti Perez 66 mata.

Senarai Pengeluar pula menyaksikan Ferrari kekal di tangga teratas dengan mengumpul 157 mata, dengan Red Bull ketinggalan enam mata manakala Mercedes jauh ketinggalan di tempat ketiga dengan 95 mata.

Aksi keenam F1 musim 2022 Grand Prix Sepanyol akan berlangsung di Litar de Catalunya pada 22 Mei depan.

--BERNAMA



TAG: F1, Max Verstappen, Charles Leclerc, Red Bull, Ferrari, Miami, Grand Prix