Malaysia kini berdepan tugas berat mencapai sasaran penamat dua teratas di Liga Hoki Wanita Dunia (WHWL) Pusingan Kedua selepas kalah 1-2 kepada Ireland, malam ini.

Skuad bimbingan Muhammad Dhaarma Raj Abdullah itu dikejutkan seawal minit kelima di Stadium Hoki Tun Razak, di sini apabila kapten Ireland, Chloe Watkins meletakkan pasukan nombor 16 dunia itu di depan menerusi jaringan padang.

Pemain negara kemudian bangkit mengasak sehingga akhir suku kedua untuk mencari gol penyamaan tetapi gagal, termasuk tiga pukulan sudut penalti yang diselamatkan penjaga gol Ireland, Ayeisha McFerran.

Ireland hampir menggandakan kedudukan pada minit ke-44 menerusi serangan balas pantas tetapi mujur barisan pertahanan negara cepat memintas, sebelum Anna O'Flanagan mengukuhkan kedudukan lawan pada minit ke-52.

Dua minit selepas itu, Malaysia yang berada lima ranking di bawah Ireland, merapatkan kedudukan menerusi Hanis Nadiah Onn.

Mengulas kekalahan itu, Muhammad Dhaarma Raj yang jelas kecewa, tetap memuji pemainnya yang menampilkan persembahan yang membanggakan dalam perlawanan tersebut.

"Pemain bermain cemerlang malam ini walaupun ketinggalan sejak awal perlawanan, ia bukan mudah untuk menentang lawan seperti Ireland. Kita juga mempunyai beberapa peluang terutama dua pukulan sudut penalti pada akhir permainan tetapi gagal menyempurnakannya.

"Kami hanya memerlukan kemenangan menentang Kazakhstan esok dan saya yakin tiada masalah melakukannya. Kami perlu bersedia menentang sama ada Wales atau Thailand di suku akhir serta Itali di separuh akhir dan tidak akan menyerah," katanya.

Malaysia perlu menduduki dua tempat teratas untuk layak ke pusingan separuh akhir WHWL yang akan diadakan dalam dua edisi.

Terdahulu, dalam satu lagi perlawanan Kumpulan B, Kazakhstan menewaskan Hong Kong 2-0 menerusi penentuan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 sehingga tamat permainan sebenar, sekali gus mengutip dua mata manakala Hong Kong mendapat satu mata.

Jurulatih Kazakhstan, Serik Kalimbayev memberi amaran awal kepada skuad negara agar bersedia menerima kejutan daripada pemainnya dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan malam esok.

"Kami mahu memberi kejutan kepada tuan rumah walaupun sedar mereka adalah pasukan yang kuat. Persembahan kami ketika menentang Ireland kurang memuaskan kerana kami tidak dapat berlatih lama di padang seumpama ini.

"Sebaliknya kami hanya berlatih di dalam dewan kerana satu-satunya padang hoki di negara kami yang terletak di selatan, dipenuhi salji," katanya.

Malaysia memulakan kempen kumpulan ini dengan membelasah Hong Kong 9-0 dalam perlawanan pembukaan pada Ahad manakala Ireland membenam Kazakhstan 12-0. -- Bernama