KUALA LUMPUR: Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (YAKEB) telah menyalurkan beberapa bantuan kepada bekas jaguh skuasy negara Kenneth Low Ewe Loong yang dilaporkan menghadapi masalah kesihatan dan kewangan.

Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh berkata yayasan berkenaan telah melawat bekas juara kebangsaan itu sejak awal Julai lepas.

"Untuk makluman sebelum kes ini ditularkan oleh media beberapa hari lepas, pihak YAKEB telah melawat beliau awal bulan ini," katanya menerusi hantaran Facebook rasminya semalam.

Hannah yang turut berkongsi kronologi mengenai perkara itu berkata, YAKEB membawa Kenneth ke Hospital Selayang bagi pemeriksaan mata pada 10 Julai.

Pada 13 Julai, YAKEB menziarahi Kenneth bersama majikannya di tempat beliau bekerja iaitu di Archery Glo Academy Damansara.

Menurutnya dalam pertemuan tersebut, bekas atlet berusia 44 tahun itu turut menerima bantuan kecemasan/segera berjumlah RM500 daripada yayasan berkenaan yang turut menyatakan komitmen membantu Kenneth melalui elaun bulanan RM300.


Selain itu, Hannah berkata YAKEB turut membuat janji temu untuk Kenneth berjumpa pakar neurologi di Hospital Sungai Buloh pada 4 Ogos ini.

"YAKEB akan melaporkan perkembangan Kenneth dari semasa ke semasa dan beliau dalam pemantauan yayasan itu untuk bantuan rawatan," katanya.

Pada Ahad, media tempatan melaporkan Kenneth yang pernah menduduki ranking keempat di Asia dan ke-38 di dunia, kini bekerja sebagai tukang cuci, hidup susah dan mengalami masalah kesihatan.

Beliau dipercayai mengalami strok sehingga menyebabkan masalah koordinasi dan kemahiran motor, ketidakupayaan kognitif dan gangguan ingatan jangka pendek, selain tidak mempunyai wang untuk melakukan ujian bagi menentukan tahap kerosakan pada otaknya.

-- BERNAMA