KUALA LUMPUR: Pemain lelaki profesional negara Lee Zii Jia masih belum pasti beraksi di Piala Thomas 2024 susulan Team LZJ sedang merangka perancangan terbaik buat juara All England 2021 itu dalam menghadapi Sukan Olimpik Paris 2024 yang akan membuka tirai 26 Julai ini.

Perkembangan itu dikongsikan Pengarah Kejurulatihan Akademi Badminton Malaysia (ABM) Rexy Mainaky yang mengadakan pertemuan bersama pengurus pemain itu, Lee Zii Yii dan jurulatihnya Wong Tat Meng di Akademi Badminton Malaysia di sini hari ini.

Beliau difahamkan Zii Jia akan berdepan jadual padat dimulai dengan Kejohanan Badminton Asia (BAC) Ningbo, China bermula Selasa depan (9 April), diikuti Malaysia Masters (21-26 Mei), Terbuka Singapura (28 Mei-2 Jun), Terbuka Indonesia (4-9 Jun) dan Terbuka Australia (11-16 Jun).

"...jadi memang kalau (dia sertai semua kejohanan itu) dengan Piala Thomas ini maksudnya beban berlebihan terlalu banyak. Jadi ada beberapa cadangan daripada mereka (Team LZJ) tapi saya belum boleh cerita di sini. Saya akan bincang dengan pengurusan dulu apa perancangan mereka pasal Zii Jia untuk Piala Thomas.

"Kita juga lihat Piala Thomas bersama-sama dengan Olimpik juga, jadi kita faham mereka punya perancangan untuk mahu dua-dua pihak senang (dengan keputusan diambil). Saya faham mereka mahu sasar ranking Zii Jia di tangga ke-10 jadi meningkat ranking lapan terbaik. Nanti kita adakan pertemuan kembali dengan Team LZJ," katanya.

Rexy memaklumkan semuanya masih di peringkat perbincangan dengan tarikh akhir penghantaran nama ke Piala Thomas 2024 adalah pada 13 April ini, justeru pihaknya masih menanti pertemuan seterusnya bersama Team LZJ.

Ditanya perancangannya sekiranya khidmat Zii Jia tidak boleh digunakan dalam kejohanan dwitahunan itu, Rexy berkata beliau enggan memikirkan perkara berkenaan kerana semuanya masih di peringkat perbincangan.

Zii Jia secara tidak rasmi telah mengesahkan tiket ke Paris dengan berada di kedudukan ke-10 daripada kelompok 16 terbaik dunia dalam ranking kelayakan yang akan ditutup 28 April ini.

Piala Thomas 2024 akan berlangsung di Chengdu, China pada 27 April hingga 5 Mei ini.

-- BERNAMA