BALIK PULAU: Taman Rimba Teluk Bahang, berhampiran Empangan Teluk Bahang di sini dikunjungi orang ramai untuk berkelah dan mandi-manda berikutan cuaca panas ketika ini.

Tinjauan Bernama di kawasan air terjun yang dibuka dari 8 pagi hingga 5 petang dan memiliki lima kolam itu penuh dengan pengunjung yang mahu 'menyejukkan' badan.



Siti Norhasfiza Mihat, 38, yang datang bersama suami dan empat anak berusia lima hingga 13 tahun berkata kawasan air terjun itu redup selain mempunyai banyak pilihan kolam untuk mereka mandi-manda.

"Memang agak berbaloi kerana suasananya nyaman lagi pun tidak jauh dari rumah kami di Tanjung Bunga, iaitu kira-kira 15 kilometer sahaja. Musim cuti sekolah ni, ditambah cuaca panas lebih baik ke sini... kami mandi bersama-sama," katanya.

Mohd Aman Rameli, 42, pula berkata dia se-ring membawa tiga anaknya mandi di situ semasa cuaca panas ini.

"Di sini selesa dan seronok kerana ramai lagi pun kolam-kalam yang terdapat di sini airnya tidak terlalu dalam, senang nak pantau anak-anak mandi," katanya.



Sementara itu, kedatangan orang ramai ke Taman Rimba Teluk Bahang membawa rezeki kepada peniaga makanan dan minuman di situ.

Sharifah Abdul Rahman, 57, berkata kehadiran pengunjung meningkat sejak minggu lepas terutama pada hujung minggu sekali gus buah kelapa pandannya laris dijual.

''Masuk ke Taman Rimba Teluk Bahang ni percuma, jadi memang tempat ini menjadi tumpuan ramai ketika hujung minggu untuk mandi-manda.

"Setiap hari ketika musim panas ini, saya dapat jual lebih 30 kelapa pandan kerana selain berkhasiat ia juga dapat menyejukkan badan," katanya.

-- BERNAMA