JENAMA fesyen mewah milik Victoria Beckham dilaporkan mempunyai hutang keseluruhan berjumlah kira-kira £53.9 juta (RM287 juta).

Bekas anggota kumpulan Spice Girls berusia 48 tahun itu melancarkan label koleksi pakaian dengan namanya sendiri pada 2008, sebelum berkembang kepada rangkaian lain seperti beg tangan, kasut dan aksesori.

Tetapi kini jenama itu berhadapan situasi sukar apabila jurucakap Victoria mengesahkan angka hutang itu kepada portal The Mirror.

Dalam akaun yang diserahkan pada 2021, juruaudit meletakkan ‘keraguan yang ketara’ tentang keupayaan syarikat berkenaan untuk terus beroperasi apabila ia dilaporkan mengumpul hutang lebih daripada £46 juta (RM248 juta) sejak ia dilancarkan.

"Jumlah pendapatan untuk kumpulan Victoria Beckham Holdings turun 6 peratus kepada £36.1 juta (RM194 juta) berbanding tahun lalu, akibat kesan pandemik global.

"Namun mereka bertindak balas dengan pantas dan mengawal tunai serta perbelanjaan, yang membawa kepada pengurangan ketara dalam kerugian operasinya sebanyak 57 peratus.

"Ia juga hasil daripada kecekapan kos merentas perniagaan dan penstrukturan semula model perniagaan bagi menjadikannya mampan untuk jangka panjang.

"Victoria Beckham Beauty terus mengembangkan portfolionya dengan beberapa pelancaran produk yang berjaya pada tahun ini dan berada dalam kelas tersendiri," kata laporan audit kewangan tersebut baru-baru ini.

Di sebalik kesukaran yang dilalui, isteri bekas bintang bola sepak David Beckham itu dilaporkan tetap bertekad meneruskan perniagaannya walaupun dikritik pemerhati sebagai 'projek sia-sia'.

"Ini identiti Victoria, dia menyukainya dan walaupun banyak halangan, dia tekad mahu meneruskannya," kata seorang rakannya kepada The Mirror.