LUMUT: Tugas hakiki sebagai anggota pasukan keselamatan negara tidak membataskan Bintara Skuadron Bravo KD Panglima Hitam, Bintara Muda PAP (PKL) Abdul Rahman Abu Hassan untuk terus aktif dalam acara sukan lasak.

Abdul Rahman, 40, tahun menyertai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sejak 9 Jun 2004, sebelum menggalas tanggungjawab dalam Pasukan Khas Laut (Paskal) TLDM setahun kemudiannya.

Bersempena Istiadat Perbarisan Hari TLDM di Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini, Abdul Rahman menerima anugerah Bintara Terbaik TLDM 2022 yang disampaikan Panglima Tentera Laut Laksamana Datuk Abdul Rahman Ayob.

Antara sukan lasak yang disertai Abdul Rahman ialah acara triatlon dan Ironman yang memerlukan beliau menyempurnakan acara renang, lumba basikal dan larian jarak jauh.

Pada tahun ini Abdul Rahman berkata beliau akan menyertai tiga acara Ironman iaitu Ironman 70.3 Desaru pada Mei, Kejohanan Dunia Ironman 70.3 di Finland (Ogos) dan Ironman Langkawi (Oktober).

"Untuk layak ke Kejohanan Dunia bukan semua orang boleh pergi sebab kita kena layak dari segi catatan masa dan ranking kerana kalau kita ada duit untuk bayar sekalipun bagi menyertai acara tersebut, dia tak boleh pergi melainkan kita layak dengan catatan masa yang kita buat," katanya ketika ditemui Bernama di sini hari ini.

Dalam kerjaya Abdul Rahman mempamerkan kecemerlangan apabila berjaya menjadi Penuntut Terbaik Kursus Modul Kepimpinan dan Pengurusan (Kursus Penyelia Paskal) pada tahun lepas, selain pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) pada tahun 2017.

"Alhamdulillah saya rasa bersyukur dan berterima kasih di atas penghargaan yang diberikan kepada saya. Penganugerahan ini bukanlah semata-mata (diberi) atas kejayaan saya, tetapi apa yang saya rasa ialah orang di sekeliling saya, isteri, anak-anak, rakan sekerja, kawan-kawan, unit dan pasukan (juga menyumbang) yang menjadi antara faktor kejayaan saya," katanya.

Abdul Rahman berkata komitmen terhadap tugas hakiki sebagai anggota Paskal tidak pernah membataskan beliau untuk terlibat secara langsung dengan kegiatan sosial di dalam mahupun luar perkhidmatan.

Hasil bergiat aktif dan sentiasa menonjolkan diri dalam acara sukan lasak membolehkan beliau terplilih sebagai duta dan jurucakap bagi produk jam terkemuka Garmin (2016 hingga 2021) serta suplemen pemakanan sukan, N8 (sejak 2018 sehingga kini).

Menurutnya beliau menggunakan platform berkenaan sebagai medium untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan tugas dalam TLDM, sekali gus memberikan imej positif kepada masyarakat.

"Cabaran sebenarnya adalah masa. Saya boleh bahagikan masa atau tidak sebab saya ada anak-anak, isteri, kerjaya dan benda yang saya minat, jadi saya perlu betul-betul bahagikan masa untuk seimbangkan kesemuanya (aktiviti)," katanya.

Abdul Rahman berharap persatuan sukan lasak di TLDM akan lebih maju, cemerlang serta mampu melahirkan ramai atlet yang berjaya.

-- BERNAMA