MUSIM Influenza ini, ramai anak-anak dapat demam tinggi. Paracetamol ada masanya kurang jalan.

Melalui perkongsian Noraliza Alwi, petua ini yang diamalkannya setiap kali anak demam sejak dari dulu sehingga anak-anak sudah besar.

Saya mahu kongsi petua yang sampai sekarang saya guna kalau anak demam. Anak kecil, besar, dewasa boleh guna pakai cara ini. Ikhtiar dengan lemon.

Caranya, hiris nipis dua keping lemon, letak dalam stokin. Orang puteh kata 'wet-socks treatment'. Satu kaedah nak turunkan suhu badan.

'Wet socks treatment' asalnya guna air biasa sahaja. Tapi kita tambah zat lemon sikit. Dalam lemon ada bioflavonoids dan quercetin dan ia bertindak seperti antihistamine dan antiviral atau fungsi macam antibiotik. Cara ini boleh bantu ‘tarik demam’.

Lagi satu, lemon mengalakkan berpeluh. Lepas sarung stokin berlemon pada kaki anak, cuba tidurkan dia. Kalau masih panas, jelum kepalanya dengan tuala basah guna air lemon. InsyaAllah biasanya dalam 10 hingga 15 minit akan nampak suhu badan menurun, rambut dan bahagian leher mula dedar.

Alhamdulillah setakat ini cara ini menjadi. Tidak perlu beratur di klinik. Tidak perlu ubat berpanjangan.

Sentiasa ada lemon di rumah. Kita tidak tahu kecemasan boleh berlaku bila-bila. Saya selalu buat, Alhamdulillah memang mujarab cara ini. Insyaallah. - Pa&Ma


** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!