Polis di Nepal menahan 10 orang, termasuk tujuh warga asing pada Sabtu, ketika demonstrasi membantah cara kerajaan menangani krisis COVID-19 berlanjutan dengan ratusan penunjuk perasaan berkumpul di Kathmandu.

Nepal melaksanakan perintah berkurung pada bulan Mac selepas dua kes jangkitan disahkan.

Namun jumlah jangkitan terus meningkat dan sehingga kini sejumlah 5,062 kes jangkitan dicatatkan dengan 16 kematian.

Penunjuk perasaan mendakwa kerajaan tidak serius dalam menangani wabak berkenaan.

Polis berkata 1,000 orang berkumpul di beberapa jalan utama di Kathmandu pada hari ketiga bantahan.

"Warga asing itu ditahan kerana mencampuri urusan dalaman negara," kata jurucakap polis, Basant Lama.

Awal minggu ini, polis terpaksa menggunakan tuduhan tongkat, meriam air dan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang berkumpul berdekatan kediaman perdana menteri.

Penunjuk perasaan menuntut kemudahan kuarantin yang lebih baik, lebih banyak ujian dijalankan dan ketelusan dalam urusan pembelian bekalan perubatan.

"Fasiliti kuarantin kekurangan bekalan air, sanitasi dan tidak selamat. Ia kini menjadi pusat penyebaran virus," kata seorang penunjuk perasaan, Ramesh Pradhan.

Kerajaan Nepal mendakwa telah menghabiskan kira-kira AS$89 juta untuk memerangi wabak itu, dengan kira-kira 310,000 ujian dijalankan serta telah mengkuarantinkan 158,000 individu.

Namun, banyak pihak termasuk golongan aktivis mendakwa ia tidak mencukupi untuk negara yang mempunyai populasi 30 juta orang.