Ramai di kalangan waris dan ahli keluarga mangsa tragedi pesawat MH370 memilih untuk mencari jalan penyelesaian dengan berunding dengan Penerbangan Malaysia, MAS berbanding membawa kes tuntutan ke mahkamah.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Liow Tiong Lai berkata, ahli keluarga mangsa yang ingin membuat dakwaan ke mahkamah, masih boleh berbuat demikian selewat-lewatnya 8 Mac depan.

Menurut Liow, semua waris mangsa berhak untuk membuat pilihan sama ada untuk meneruskan tuntutan di mahkamah atau berunding dengan MAS.


"Itu adalah hak mereka dan kita sudah umumkan kepada waris yang mereka hanya boleh memfailkan saman dalam tempoh dua tahun selepas insiden berlaku.

"Saya rasa kebanyakan mereka tidak akan memfailkan saman sebab ramai dari kalangan anggota keluarga sedang berunding dengan MAS bagi mendapatkan pampasan yang dipersetujui kedua-dua belah pihak," katanya selepas merasmikan Karnival Chap Goh Mei di Kampung Cina di sini pada Jumaat.

BACA: Keluarga mangsa MH370 dari China saman Malaysian Airlines

VIDEO: Waris MH370 digesa perbaharui tuntutan sebelum 8 Mac

BACA: MH370: Usaha mencari dijangka disambung semula bergantung kepada cuaca - JACC

Semalam, lima sekeluarga memfailkan saman terhadap MAS dan lapan pihak lain bagi menuntut ganti rugi berjumlah RM32 juta berhubung kematian seorang anggota keluarga mereka yang merupakan penumpang pesawat MH370, yang hilang sejak 8 Mac 2014.

Berhubung pencarian pesawat MH370 yang masih dilaksanakan sehingga hari ini, Liow berkata tiada petunjuk terbaharu ditemui pasukan penyiasat yang sedang menjalankan misi pencarian di Lautan Hindi.

Menurutnya lagi, Malaysia, Australia dan China akan mengadakan mesyuarat Jun depan berhubung misi pencarian pesawat malang itu dan perkembangan misi pencarian akan terus dikemaskini di laman sesawang Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

Sebelum ini, kebanyakan keluarga mangsa tragedi MH370 dilaporkan enggan menerima wang pendahuluan pampasan US$50,000 atau RM165,000 daripada MAS kerana masih menaruh harapan agar penumpang pesawat itu ditemui.

8 Mac ini genap dua tahun tragedi misteri kehilangan pesawat MAS MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing yang membawa 239 penumpang dan anak kapal.

Pada 29 Januari tahun lalu, kerajaan Malaysia mengisytiharkan kehilangan pesawat MH370 sebagai kemalangan mengikut peraturan penerbangan antarabangsa.