Pas akan berusaha tidak mewujudkan pertembungan kerusi dengan UMNO dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pihaknya akan bertolak ansur agar perkara itu tidak tercetus dan perbincangan akan terus dilakukan.

Menurut Abdul Hadi, semua faktor dan kewajaran akan diambil kira, bagaimanapun keputusan muktamad akan dilakukan di peringkat pusat.

“Kita akan usaha tak ada pertembungan, dan ada tolak ansur. Tak banyak masalah. Sekarang ni ada kerusi yang UMNO dah menang, Pas dah menang. Kerusi yang (milik) parti-parti lain itu boleh dibincangkan.

“(Kerusi) yang Pas dan UMNO pernah memang dulu semua diambil kira. Perlu diambil kira tempat yang ada penyokong UMNO dan penyokong Pas. Kedua-dua pihak ada perbincangan, Alhamdulillah.

“Tempat yang perlu pada (peringkat) pusat, maka pusat yang selesaikan. Yang negeri boleh selesai negeri. Pusat akan buat keputusan muktamad,” ujar beliau.

Abdul Hadi berkata perbincangan antara kedua-dua parti itu juga berjalan lancar dan UMNO telah mengambil iktibar dari kejatuhan dan Pas telah biasa dengan pilihanraya.

Terdahulu UMNO dan Pas memuktamadkan kerjasama antara kedua-dua parti melalui pemeteraian piagam dan memorandum persefahaman (MoU) yang akan diadakan pada 14 September depan.

Piagam dan MoU itu akan ditandatangani sendiri presiden kedua-dua parti dan majlis itu akan dihadiri semua pemimpin UMNO serta Pas dari seluruh negara.