Parti pembangkang diingatkan agar tidak menjadikan isu peribadi sebagai serangan berkempen menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar, Selangor dan Kuala Kangsar, Perak.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berkata, pembangkang sewajarnya tidak mengeksploitasi isu-isu peribadi dan sentimen agama bagi meraih kemenangan pada PRK di kedua-dua kawasan.

"Mereka perlu menunjukkan sikap berhemah semasa berkempen dengan menghormati antara satu sama lain di samping tidak mencetuskan provokasi.

"Dalam kerakusan untuk merampas kerusi parlimen berkenaan daripada dimenangi Barisan Nasional (BN), parti pembangkang pasti akan berkempen secara menyerang peribadi calon-calon UMNO.

"Selepas UMNO menamakan calon bakal bertanding terutama di kerusi Parlimen Kuala Kangsar, pembangkang difahamkam mula menyerang Datin Mastura Mohd Yazid, balu bekas wakil rakyat, Allahyarham Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad," katanya dalam catatan terbaharu di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my miliknya.

Katanya, pencalonan Mastura sebagai calon UMNO telah dipersendakan pihak tertentu dengan dakwaan tidak menghormati statusnya sebagai balu yang baru kematian suami.

"Pembangkang mula memainkan persepsi negatif bagi merosakkan nama baik calon UMNO termasuk daripada pelbagai sudut termasuk hukum agama," tegasnya.

Mastura telah dinamakan sebagai calon BN bagi kerusi Parlimen Kuala Kangsar dan setakat ini bakal ditentang oleh calon PAS, Dr. Najihatussalehah Ahmad.

Manakala bagi kerusi Parlimen Sungai Besar, kekosongan yang ditinggalkan oleh Allahyarhmah Datuk Noriah Kasnon akan ditandingi oleh ADUN UMNO Sungai Panjang, Budiman Zohdi.

Budiman akan dicabar calon PAS, Dr Abdul Rani Osman, yang juga ADUN Meru.

Menurut Syed Ali yang juga Ketua UMNO Bahagian Cheras, pembangkang sepatutnya bersikap profesional dan lebih fokus kepada kepentingan penduduk setempat sepanjang tempoh berkempen.

"Bagaimanapun, sudah menjadi amalan dan kelaziman pembangkang pada setiap PRK akan menggunakan isu peribadi, provokasi serta fitnah bagi menaih sokongan pengundi," ujarnya.

Syed Ali juga berharap pengundi di kedua-dua kawasan tidak akan mudah terpedaya dengan dakyah dan propaganda yang dimainkan pembangkang.

"Saya yakin kepimpinan UMNO di Sungai Besar dan Kuala Kangsar dengan bantuan rakan-rakan UMNO daripada seluruh negeri akan bekerja keras bagi memastikan kemenangan BN pada PRK tersebut.

"BN akan mengulangi kemenengan mempertahankan kerusi Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar dengan majoriti undi yang lebih besar," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Syed Ali menyangkal dakwaan pihak tertentu bahawa sokongan UMNO terhadap pindaan RUU Mahkamah Syariah sebagai helah politik untuk memenangi PRK di kawasan tersebut.

"Sokongan itu bukan ada kepentingan dan agenda politik, ini soal tuntutan agama Islam," tegasnya.

Syed Ali turut kecewa dengan sikap pemimpin parti komponen BN terutama MCA, MIC dan Gerakan yang mengeluarkan ugutan terhadap UMNO bersabit sokongan tersebut.

"Tidak wajar bagi pemimpin parti kemponen tersebut mengeluarkan kenyataan berupa 'ugutan' terhadap UMNO menerusi media-media sosial.

"Saya amat kecewa dan kesal dengan rasa sikap mereka, boleh disifatkan sebagai tidak beradab berhubung sensitiviti umat Islam di negara ini.

"Perlakuan pemimpin MCA, MIC dan Gerakan seolah-olah menentang kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN," jelasnya.