DALAM Pilihan Raya Umum (PRU), negeri atau kecil, pendekatan "tawan dan tahan" menjadi satu kaedah atau ciri-ciri yang membentuk strategi kemenangan.

Kalau kita bercakap tentang tawan, maksudnya kita mahu menang dalam kawasan yang dahulu kalah, kalau tahan pula maknanya kita mahu bertahan di kawasan yang pernah menang.

Jadi, dalam konteks tawan, kita melihat calon atau parti bertanding membuat beberapa tawaran atau pendekatan yang diharap boleh mengubah pemikiran pengundi untuk memberi mereka peluang melihat sudut berbeza selepas membuang undi.

Jika konsep tahan pula digunakan, mereka akan kemukakan alasan atau faktor yang menyebabkan ada kesinambungan di kawasan berkenaan.


Strategi parti

Di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, konteks ini begitu menarik perhatian kerana secara kasar, Barisan Nasional (BN) menggunakan kaedah tahan, maksudnya BN mesti bertahan di kerusi yang sudah dimenanginya.

Manakala untuk PAS, mereka menggunakan strategi mahu mengalahkan BN, begitu juga dengan Parti Amanah Negara (PAN) selain tiada kedengaran sebarang strategi oleh calon Bebas.

Maka calon-calon tawan ini akan menimbulkan kekeliruan kerana sebelum penamaan calon sudah berlaku sengketa parti mana yang patut bertanding.

Maksudnya, untuk menawan pihak lawan sudah awal-awal memikirkan pertandingan dua penjuru merupakan langkah yang terbaik.

Malangnya, ia tidak berlaku. Malahan kita melihat beberapa kelonggaran dalam pemantapan kerja dan dilihat PAN dengan PAS pertama kali berdepan dengan konsep mahu menawan BN.

Apa yang berlaku sekarang, PAN dan PAS sama-sama mahu mengalahkan satu sama lain sekali gus memberi kelebihan kepada BN untuk bertahan.

Bagi PAN, sebagai satu parti baharu, mereka hadapi masalah sukar dalam PRK kerana kawasan yang mereka tandingi bukanlah kawasan tradisi, mereka dilihat terpaksa dipimpin rakan-rakan kongsi yang berpakat, iaitu Pakatan Harapan.

Di Sungai Besar, Pakatan Harapan ini tidak jelas misinya kerana PKR tidak terserlah dalam menghulurkan bantuan membantu sebuah parti baharu dan banyak kekeliruan berlaku kerana mereka tidak ada pengalaman bertanding dalam sebuah negeri yang diketuai PKR.

Kita lihat juga di Sungai Besar, tarikan istimewa konteks "tawan dan tahan" ini merupakan satu kemaraan BN bagi kawasan yang dikatakan dikuasai DAP iaitu dalam kawasan DUN Sekinchan.

Memang taktik menawan di DUN Sekinchan itu dilihat jelas di mana banyak program dilakukan di kawasan berkenaan dan pada masa sama BN meletakkan program bertahan mereka di DUN Sungai Panjang.

Untuk melakukannya, mereka meletakkan calon yang mempunyai kekuatan menawan, sedangkan kelihatan di DUN Sekinchan, mereka terpaksa mempertahankan Pusat Daerah Mengundi (PDM) yang dahulunya mereka menang, khususnya PAS semasa dalam keluarga Pakatan Rakyat dahulu.

Kalau dilihat dalam konsep tawan, pendekatan BN agresif berbanding dilihat sebagai bertahan, selain parti komponen seperti Gerakan, MIC dan MCA dilihat terus mantap dan terus bertenaga dalam membuat pertalian dengan pengundi.

Manakala pihak lawan masih dilihat mahu memperkenalkan calon baru, iaitu seorang calon yang dahulu tidak pernah terfikir untuk menjadi calon.

Calon ini juga dilihat terpaksa dipimpin DAP kerana tidak biasa dengan kawasan itu dan untuk maksud kemenangan, mereka memang mengharapkan Sekinchan sebagai satu kubu kemenangan.

PAS pula apabila tahu tidak mendapat undi yang banyak terus menumpukan gerak kerja di kawasan Sungai Panjang.


Jentera mantap

Dengan jentera mantap, BN dilihat berjaya mengatur langkah sekali gus usaha mahu menang dengan menggunakan calon yang dianggap aset kemenangan.

Namun, desas-desus Pakatan Harapan yang akan menggunakan talian hayat bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai bantuan 'SOS' pasti elemen baharu dalam strategi kempen mereka.

Jika benar Dr Mahathir akan turun ke Sungai Besar dan Kuala Kangsar dalam waktu terdekat ini, ia signal baharu yang tidak pernah dilakukan mereka.

Jadi, dalam menghadapi lagi satu minggu lagi proses kempen ini berbanding satu minggu yang sudah berlalu, BN jelas menggunakan pendekatan yang menjadikan peluang kemenangan semakin cerah.

Selain itu peluang PAS dan PAN juga semakin mengelirukan masyarakat selain kepayahan itu turut diakui mereka sendiri.

Kehadiran PAN sebenarnya dilihat satu parti baharu yang tidak diketahui ramai. Difahamkan juga terdapat beberapa perubahan di PDM Sekinchan di mana pengundi mula beralih kepada BN kerana lebih mudah difahami berbanding kekeliruan masyarakat terhadap Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan yang masih belum selesai.

Situasi sedikit berbeza di Kuala Kangsar apabila kerajaannya adalah BN dan jelas tidak ada ciri-ciri kekeliruan seperti di Selangor.

Kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Kuala Kangsar pada Jumaat juga merealisasikan satu demi satu Agenda Mastura menunjukkan BN sebuah parti yang tidak hanya cakap kosong.

Ternyata, dalam konteks ini BN memang selari dengan konteks tahan, maksudnya boleh 'deliver' dan jelas rakyat sudah boleh membuat keputusan daripada strategi BN berkenaan.

Walaupun umumnya geografi di Sungai Besar lebih mencabar daripada geografi di Kuala Kangsar kerana jarak dan keluasannya, ia tetap menjadi kawasan dan benteng kuat BN.

Konsep tawan dan tahan ini sebenarnya digunakan sepenuhnya oleh BN dalam merangka strategi kemenangan pada saat Pakatan Harapan atau PAS dengan blok ketiga dengan Ikatan yang masih dalam dunia syok sendiri dan penuh fantasi yang tidak ada kesudahannya.