SELAIN juadah menarik, persalinan atau busana baharu untuk diperagakan sempena hari raya juga merupakan salah satu perkara 'wajib' dalam perancangan mereka yang menyambutnya.

Walaupun ia sesuatu yang bersifat tradisional, namun fesyen baju raya tidak lari dari mendapat olahan pereka mengikut trend semasa dan kesesuaian sambutan.

Pada tahun-tahun sudah, trend baju kurung peplum dan warna kontra menjadi pilihan kebanyakan pereka. Apa pula trend terhangat untuk raya tahun ini?


1. Aneka rekaan lengan

Secara keseluruhan rata-rata pereka fesyen tanah air menghasilkan rekaan baju raya yang mempunyai bentuk lengan yang pelbagai. Bentuk lengan sesuatu rekaan itu dibuat sama ada beropol, bertingkat atau kembang.

Trend Baju Raya 2017
Dari kiri; Rizalman Ibrahim, Kree dan Rico Rinaldi



2. Perincian renda

Penggunaan renda juga dilihat menjadi salah satu material yang banyak digunakan oleh pereka tanah air untuk koleksi raya 2017. Antara lain, perincian renda memberikan impak lembut ke atas sesuatu rekaan.

Lima trend popular bagi koleksi raya 2017
Dari kiri Rico Rinaldi, Khoon Hooi dan Variante


3. Kain broked

Kain broked walaupun sejenis kain yang tebal tetapi tetap menjadi pilihan kebanyakan pereka tahun ini. Kain ini memberi impak mewah kepada si pemakai.


Lima trend popular bagi koleksi raya 2017
Dari kiri; Bernard Chandran, Rizalman Ibrahim dan Syomirizwa Gupta Luxe

4. Wrap dress / Kimono

Rekaan baju raya persis kimono tahun ini dihasilkan pereka sama ada berpotongan pendek atau digabungkan dengan ropol di lengan. Rekaan ini sudah popular awal tahun ini sebagai salah satu blaus yang dipakai bersama seluar panjang. Sempena raya, rekaan ini dikomersilkan lagi bersama kain sarung yang mempunyai rona yang sama.

Lima trend popular bagi koleksi raya 2017
Dari kiri; Alia Bastamam, Larney dan Arared


5. Kebaya potongan klasik

Paling mengejutkan kebaya potongan klasik muncul kembali pada musim lebaran kali ini dan menjadi pilihan kebanyakan pereka. Namun bersesuaian mengikut tahun, rekaan kebaya juga diolah bagi tampak lebih ‘in’. Kebaya sememangnya diketahui akan membuat si pemakai kelihatan lebih ayu dan anggun.

Lima trend popular bagi koleksi raya 2017Dari kiri; Rizalman Ibrahim, Nurita Harith dan Nizam Zamil