KUALA LUMPUR: Pengecualian bersasar bagi cukai keuntungan modal (CGT) terhadap aktiviti berkaitan tawaran awam permulaan (IPO) dan modal teroka yang diluluskan akan memastikan aktiviti pengumpulan dana berterusan dalam pasaran modal, kata Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC).

Pengerusinya Datuk Seri Awang Adek Hussin berkata SC menyambut baik langkah itu kerana kerajaan telah mempertimbangkan langkah dalam mengimbangi keperluan untuk meluaskan asas cukai serta menyokong keperluan pengumpulan dana untuk syarikat dari semua saiz.

Awang Adek berkata pengumuman belanjawan semalam akan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara di bawah kerangka kerja Ekonomi MADANI dan mengukuhkan lagi pasaran modal yang memainkan peranan penting dalam merangsang ekonomi melalui pembentukan modal yang cekap dan mobilisasi.

"SC mengalu-alukan langkah dan insentif yang diumumkan semalam. Inisiatif ini menunjukkan komitmen kerajaan untuk memupuk pertumbuhan ekonomi dan menggalakkan pelaburan yang mampan dan bertanggungjawab di Malaysia," katanya.

CGT diumumkan dalam Belanjawan 2024 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata kerajaan akan menguatkuasakan pengenaan 10 peratus CGT ke atas saham dalam syarikat tidak tersenarai berkuat kuasa 1 Mac 2024 dengan pengecualian tertentu bagi pelupusan saham yang berkaitan dengan aktiviti IPO, penstrukturan semula dalaman dan syarikat modal teroka.

Sementara itu, Pengerusi Bursa Malaysia Bhd Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata inisiatif itu akan menggalakkan lebih banyak syarikat tidak tersenarai untuk menyenaraikan saham mereka di Bursa Malaysia, sekali gus memacu pertumbuhan seterusnya dalam pasaran modal.

Abdul Wahid berkata Bursa Malaysia turut digalakkan dengan sokongan kerajaan terhadap pembangunan pasaran karbon sukarela dengan potongan cukai tambahan sehingga RM300,000 untuk perbelanjaan pengukuran, pelaporan dan pengesahan berkaitan pembangunan projek kredit karbon yang boleh ditolak daripada hasil jualan kredit karbon yang didagangkan di Bursa Carbon Exchange (BCX).

-- BERNAMA