KUALA LUMPUR: CIMB Group Holdings Bhd meningkatkan komitmen kewangan mampannya kepada RM60 bilion menjelang 2024 selepas mencapai sasaran RM30 bilion dua tahun lebih awal daripada jadual pada separuh pertama tahun ini.

Pada tahun lepas, CIMB Group mengumumkan bahawa ia akan menggunakan RM30 bilion dalam kewangan mampan dari 2021 hingga 2024, bertujuan untuk mewujudkan impak positif sejajar dengan Rangka Kerja Produk dan Perkhidmatan Impak Hijau, Sosial, Lestari.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Abdul Rahman Ahmad berkata, bagi mencapai sasaran baharu itu, bank baru-baru ini melancarkan akaun pelaburan jangka mampan-i (TIA-i) pertama di ASEAN untuk komuniti perniagaan.

TIA-i mampan patuh Syariah itu merupakan pelaburan yang didorong tujuan berisiko rendah yang menyokong matlamat pembangunan mampan (SDG).

Peletakan TIA-i akan dilaburkan dalam aset pembiayaan, selaras dengan matlamat pelaburan yang sejajar dengan matlamat pembangunan mampan 8 (SDG8) yang menggalakkan 'kerja yang baik dan pertumbuhan ekonomi' untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana, tulang belakang ekonomi Malaysia.

Abdul Rahman berkata, CIMB Group telah mula mengambil langkah untuk menyusun semula portfolio pembiayaan dan pelaburannya, serta menyelaraskan pelanggan ke arah Sifar Bersih 2050, pelan negara untuk menjadi neutral karbon menjelang tahun tersebut.

"Sebagai institusi kewangan kelima terbesar di rantau ini, impak dan keupayaan utama kami untuk mempengaruhi peralihan pelanggan kami di rantau ini ke arah operasi rendah karbon adalah melalui rangkaian komprehensif produk dan perkhidmatan kewangan kami yang mampan dan inovatif," katanya dalam ucapan pada Cooler Earth Sustainability Summit 2022 - Facilitating a Just Transition.

Baru-baru ini, bank itu membangunkan garis asas pelepasan yang dibiayai wujud daripada pembiayaan dalam lembaran imbangan untuk segmen borong, komersial dan penggunanya di Malaysia dan Indonesia dalam sembilan sektor berteraskan karbon.

Sehingga 2020, pelepasan yang dibiayainya berjumlah kira-kira 9,200 kiloton setara karbon dioksida, meliputi 40 peratus daripada portfolio pinjaman kasar CIMB Group.

"Bagi tahun depan, kami berhasrat untuk menambah dan mengembangkan skop garis asas kami untuk meliputi pasaran operasi utama lain, sektor dan kelas aset.

"Dengan adanya garis asas awal, kami telah maju ke peringkat penetapan sasaran yang seterusnya. Sebagai permulaan, kami telah menyelesaikan pusingan pertama sasaran iklim interim kami untuk dua sektor berteraskan karbon yang tinggi, sejajar dengan senario iklim yang diiktiraf di peringkat global," katanya.

Abdul Rahman berkata, CIMB Group komited untuk mengurangkan separuh daripada pendedahan pembiayaan dan pelaburan sektor perlombongan arang batu termanya menjelang 2030 untuk memastikan ia dapat menunaikan janjinya untuk keluar daripada arang batu menjelang 2040.

Ia telah menetapkan sasaran khusus untuk pelepasan yang dibiayai dalam sektor simen, komited untuk mengurangkan intensiti fizikal lebih daripada 35 peratus daripada 0.72 tan karbon dioksida bersamaan setiap tan simen yang dihasilkan pada 2021 kepada 0.46 tan bersamaan karbon dioksida menjelang 2030.

Oleh itu, katanya, CIMB Group memerlukan komitmen pelanggan untuk bekerjasama yang akan membangunkan pelan penglibatan dan pelaksanaan pelanggan untuk sektor ini dalam tempoh 12 bulan akan datang.

"Kami berbangga menjadi bank pertama di Malaysia yang komited kepada sasaran khusus sektor sedemikian.

"Bagaimanapun, kami menyedari ini hanya permulaan dan pentingnya membangunkan sasaran dalam sektor yang amat penting kepada kami dari pandangan pelepasan dan pendedahan," katanya, sambil menambah CIMB Group menyasarkan untuk menambah lebih banyak sasaran sektor secara progresif untuk meliputi kesemua sembilan sektor berteraskan karbon menjelang 2024. - BERNAMA