DagangHalal Bhd (DHB), menandatangani memorandum kerjasama (MoC) dengan Majlis Islam Pusat Thailand (CICOT) yang membolehkannya memperluaskan pangkalan datanya di bawah Enjin Pengesahan Halal (HVE).

Pengerusi Eksekutif DagangHalal Muhadzir Mohd Isa berkata HVE merupakan sistem yang membolehkan umat Islam memeriksa kandungan halal produk import di pasaran melalui laman web Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

"Kami gembira dapat bekerjasama dengan CICOT memandangkan kami boleh mengukuhkan hubungan dua hala dan kerjasama terutamanya dalam perkongsian pangkalan data peniaga halal Thailand yang akan tentunya meningkatkan pangkalan data HVE untuk faedah pengguna tempatan dan antarabangsa," kata beliau kepada pemberita selepas majlis menandatangani MoC di sini Rabu.

Beliau berkata MoC antara kedua-dua negara menandakan peristiwa penting dalam masyarakat Islam serta ekonomi dan perniagaan halal global, berkaitan dengan sebarang bentuk pensijilan dan pengesahan halal.

HVE adalah hasil daripada kerjasama antara Jakim dan DagangHalal untuk membantu serta memudahkan proses pensijilan dan pengesahan komponen dan bahan halal dari luar negara dengan sokongan badan pensijilan antarabangsa dan yang dikenal pasti oleh Jakim.

CICOT merupakan organisasi di Thailand sebagai badan pensijilan halal untuk industri halal domestik dan antarabangsa.

Sementara itu, Muhadzir berkata DagangHalal akan menambah nilai sistem HVE untuk operasi sepenuhnya dan ditingkatkan kepada pemohon sijil halal dan pelanggan dari semua badan pensijilan antarabangsa halal dan yang dicadangkan Jakim.