KUALA LUMPUR: Penyedia perkhidmatan e-preskripsi pertama di Malaysia, DOC2US mengumumkan perkongsian strategik dengan Watsons Malaysia untuk menyediakan perkhidmatan kesihatan maya melalui sistem jabat tangan yang komprehensif.

Kerjasama itu dijangka membawa integrasi yang lebih lancar antara farmasi dan pengamal perubatan di seluruh rantau ini.

Melalui sistem e-preskripsi DOC2US yang ditandatangani secara digital, farmasi seperti Watsons akan dapat mengeluarkan ubat preskripsi yang dipreskripsi secara elektronik oleh doktor bertauliah dan berlesen daripada DOC2US.


Pengarah Urusan Watsons Malaysia, Caryn Loh berkata, pihaknya berbangga untuk melancarkan satu lagi penyelesaian inovatif kepada pelanggan dan ahlinya melalui perkongsian strategik itu.


"Pelanggan kami boleh menggunakan Aplikasi Mudah Alih Watsons Malaysia untuk berbual dengan doktor daripada DOC2US, dan mendapatkan e-preskripsi segera untuk ubat-ubatan yang akan dikeluarkan di kedai farmasi kami. Mereka kemudiannya boleh mengambil ubat di kedai yang dipilih," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama DOC2US, Dr Raymond Choy pula berkata, perkongsian dengan Watsons adalah langkah penting untuk merapatkan jurang antara doktor dan komuniti farmaseutikal.

“Doktor dan ahli farmasi adalah dua sisi syiling yang sama. Seharusnya tidak ada konflik kepentingan yang ketara jika kita melihat gambaran yang lebih besar dengan mengambil kira kepentingan terbaik pesakit.


"Walaupun peranan dan tanggungjawab mereka digariskan dengan jelas, pemeriksaan kesihatan secara konvensional dilakukan bukan sahaja di klinik dan hospital tetapi juga di makmal dan farmasi pada masa kini.

"Farmasi memainkan peranan penting dalam penjagaan peringkat primer untuk menyediakan pemeriksaan kesihatan bagi tujuan susulan dan pemantauan penyakit. Bagaimanapun, bahagian diagnostik harus dilakukan oleh doktor perubatan yang terlatih," katanya.

Baru-baru ini, DOC2US telah menganugerahkan rakan kongsi farmasinya dengan Anugerah Prestasi 10 Terbaik Sistem Preskripsi Elektronik untuk prestasi cemerlang dan pematuhan dalam pengeluaran e-preskripsi dan pendispensan ubat pada tahun 2021. Watsons Malaysia adalah antara tiga rakan kongsi farmasi teratas yang diiktiraf untuk anugerah tersebut.

“Bagi majoriti pesakit, penjagaan pertama mereka biasanya di farmasi. Ini adalah dinamik keperluan pasaran yang industri penjagaan kesihatan harus sedar.

"Di sinilah juga kesihatan digital boleh membantu ahli farmasi dan pengamal perubatan untuk melayani lebih ramai pesakit melebihi had geografi dan memastikan ubat yang selamat, mudah diakses, mudah dan berpatutan," kata Choy.

Katanya, melangkah ke arah fasa endemik, mereka mahu memaksimumkan nilai untuk pesakit dengan mengharmonikan hubungan antara doktor dan ahli farmasi, selain definisi yang jelas tentang peranan serta tanggungjawab.