KUALA LUMPUR: ETHIS Malaysia, sebuah platform pendanaan ekuiti patuh syariah telah bergabung tenaga dengan Bluedome Mines, sebuah hab keusahawanan terkemuka di bawah Sapura Resources Berhad, untuk memacu pertumbuhan syarikat pemula dan keusahawanan bertumpu syariah di Malaysia.

Kerjasama strategik ini bertujuan untuk menyediakan persekitaran yang kondusif dan perkhidmatan nilai tambah serta tawaran kepada usahawan baru muncul, seperti akses kepada modal dan bimbingan, dengan matlamat utama untuk memperkasa usaha niaga beretika yang dipacu syariah generasi akan datang.

Bluedome Mines menawarkan rangkaian perkhidmatan yang komprehensif, termasuk ruang kerja bersama, bimbingan perniagaan, peluang rangkaian dan akses pembiayaan, yang berfungsi sebagai pemboleh penting bagi usahawan untuk menginkubasi perniagaan mereka dari idea hingga matang.

Dengan kepakaran ETHIS Malaysia dalam menangani pelbagai usahawan yang memberi impak akar umbi daripada pelbagai sektor serta mengendalikan crowdfunding ekuiti patuh syariah, perkongsian itu meluaskan cadangan yang lebih besar melangkaui pilihan pembiayaan kepada usahawan, kepada akses pasaran, peluang membina kapasiti serta nilai perniagaan sampingan perkhidmatan tambahan.

Bersama-sama, perkongsian itu akan mensinergi kekuatan mereka untuk mewujudkan ekosistem keusahawanan yang dinamik di Malaysia.

Acara kerjasama strategik itu diadakan semasa majlis makan malam berbuka puasa Ramadan Tahseen di Bluedome Mines. Acara itu menampilkan perkongsian daripada Mufti Yousuf Sultan, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas ADL Advisory, sebuah entiti penasihat Syariah yang diiktiraf di peringkat global yang berpangkalan di Malaysia. Sultan menyampaikan pandangan yang tidak ternilai tentang peranan penting yang dimainkan oleh perniagaan patuh Syariah dalam landskap perniagaan semasa, dan menekankan kepentingan amalan pelaburan beretika berpandukan prinsip Syariah.

Wan Dazriq Wan Zulkiflee, Ketua Pegawai Eksekutif ETHIS Malaysia, melahirkan rasa gembiranya mengenai pencapaian ini dalam misi syarikat untuk menyebarkan kebaikan serta mendemokrasikan akses kepada modal untuk usahawan.

Beliau berkata kerjasama dengan Bluedome Mines Sapura Resources akan menawarkan kepada usahawan ekosistem sokongan yang komprehensif, membolehkan mereka merealisasikan visi mereka dan mencipta nilai untuk masyarakat.

Syed Haroon Alshatrie, yang berkhidmat sebagai Ketua Hartanah di Sapura Resources Berhad, berkongsi nilai teras dengan ETHIS Malaysia. Haroon menekankan bahawa perkongsian ini, seterusnya, akan membolehkan kedua-dua entiti meneroka dengan cekap PKS Malaysia dan segmen pasaran besar-besaran, seterusnya mengukuhkan dan menyokong pembangunan keusahawanan bertumpu syariah di negara ini.

Perkongsian itu datang pada saat yang kritikal apabila keusahawanan di Malaysia menyaksikan lonjakan, dengan bilangan syarikat permulaan yang semakin meningkat merentasi pelbagai sektor.

Perkongsian antara ETHIS Malaysia dan Bluedome Mines bersedia untuk menyumbang secara signifikan kepada trend ini, menawarkan usahawan pelbagai sumber kewangan dan bukan kewangan, sekali gus membantu mereka mengatasi halangan yang berkaitan dengan meningkatkan modal dan meningkatkan perniagaan mereka.