KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Hatten Land Limited (Hatten), Hatten Edge Pte Ltd (Hatten Edge) memeterai Perjanjian Kerjasama Komprehensif (CCA) dengan penyedia teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terkemuka global Huawei International Pte Ltd (Huawei International) bagi meneroka peluang dalam pengkomputeran awan dan risikan perusahaan, tenaga boleh diperbaharui, pusat data, infrastruktur fintech di Melaka dan rantau ini.

Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Hatten, Datuk Colin Tan berkata, dengan memanfaatkan potensi pertumbuhan dan keuntungan yang tinggi dalam industri hiburan digital, Huawei berusaha untuk berkongsi kepakaran bertaraf dunia dan teknologi termaju dalam kecerdasan awan dan perusahaan dengan Hatten untuk mereka bentuk dan memasarkan bersama produk dan perkhidmatan awan yang inovatif, termasuk penyelesaian awan permainan.

Ujarnya, perkongsian Hatten-Huawei juga akan menumpukan pada pembangunan bersama pusat data mesra alam di Melaka untuk menyokong inisiatif digital Hatten yang berterusan dan memenuhi permintaan pusat data yang meningkat daripada penyedia perkhidmatan awan di rantau ini.

"Kerjasama di antara Huawei-Hatten merupakan gabungan yang kukuh dan unik. Kepakaran Huawei dalam inovasi, teknologi dan integrasi produk digital yang kompleks, serta rekod prestasi dan rangkaian perniagaan Hatten yang mantap di Malaysia dan rantau ini akan membolehkan kami membina penyelesaian awan, platform digital dan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui generasi akan datang.

"Bersama-sama, bekerja sebagai satu pasukan, kami menyasarkan untuk meneroka potensi penuh transformasi digital dan peluang perniagaan dalam ekonomi digital baharu di Asia," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Sementara itu Pengarah Urusan HUAWEI CLOUD Singapura Rex Lei berkata, HUAWEI CLOUD teruja untuk bekerjasama dengan Hatten bagi menyokong usaha niaga berkaitan digitalnya.

"Kami percaya teknologi dan inovasi kami akan membantu dengan pelbagai aspek keperluan Hatten untuk teras strategiknya," katanya.

Lei berkata, disebabkan oleh transformasi digital yang pantas dan impak pandemik, Asia Tenggara telah menyaksikan pertumbuhan yang luar biasa dalam hiburan digital, termasuk sektor permainan dan e-sukan yang mana pasaran permainan Malaysia sahaja dijangka menunjukkan kadar pertumbuhan tahunan (CAGR 2021-2026 ) sebanyak 9.60%, menghasilkan unjuran volum pasaran sebanyak AS$676 juta menjelang 2026.

"Dengan memanfaatkan pertumbuhan tinggi dan potensi keuntungan industri hiburan digital, Huawei berusaha untuk berkongsi kepakaran bertaraf dunia dan teknologi termaju dalam awan dan perusahaan kecerdasan dengan Hatten untuk mereka bentuk bersama dan memasarkan bersama produk dan perkhidmatan awan yang inovatif, termasuk penyelesaian awan permainan.

"Pada masa ini, HUAWEI CLOUD ialah salah satu penyedia perkhidmatan awan utama yang paling pesat berkembang di dunia," katanya.


*Berita asal di DagangNews.com