JC International Airlines (JC Cambodia) yang membuat penerbangan sulung ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) pada Selasa, akan mengadakan dua penerbangan seminggu dari Phnom Penh ke Kuala Lumpur.

Pengurus Besar Kanan Malaysia Airports (Sepang), Zainol Mohd Isa berkata, kemasukan JC Cambodia ke dalam keluarga Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), khususnya di klia2, akan mempromosi status klia2 sebagai hub pilihan di rantau ini.

"Pengembara kini mempunyai pilihan untuk menggunakan klia2 melalui JC Cambodia sebagai penghubung dari Kuala Lumpur ke Phnom Penh.

""Pada masa sama, ia akan menarik lebih ramai pengembara daripada kedua-dua negara untuk melawat Kuala Lumpur dan Phnom Penh," katanya dalam satu kenyataan.

JC Cambodia, dikendalikan Yunnan Jingcheng Group, syarikat induk Ruili Airlines milik China akan menggunakan pesawat Airbus A320 baharu, yang dijadikan semua kelas ekonomi dengan 180 tempat duduk bagi laluan Kuala Lumpur-Phnom Penh itu.

klia2 mempunyai kapasiti untuk mengendali 45 juta penumpang setahun dan pada suku pertama 2017 ia mengendali kira-kira 7.2 juta penumpang.

-- BERNAMA