KUALA LUMPUR: Karnival Barangan Malaysia (KBM) 2022 yang akan berlangsung pada 14 hingga 16 Oktober ini di Perkarangan Angsana Johor Bahru Mall, Johor merupakan antara strategi baharu di bawah Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) untuk meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan rakyat terhadap barangan dan perkhidmatan tempatan.

Karnival anjuran Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu juga dilihat bakal merangsang pertumbuhan ekonomi domestik, meningkatkan kesedaran terhadap kualiti produk serta perkhidmatan buatan tempatan yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa, selain membantu pengusaha tempatan memasarkan produk dan perkhidmatan mereka.

Pengarah KPDNHEP Johor, Mohd Hairul Anuar Bohro berkata, penganjuran KBM 2022 mengetengahkan elemen pameran dan jualan serta menyediakan peluang padanan perniagaan kepada usahawan.

“Dianggarkan lebih 120 reruai pempamer yang akan terlibat terdiri dari beberapa kluster, iaitu makanan dan minuman, kesihatan, pakaian, perabot dan beberapa kluster lain.

“KBM 2022 akan melibatkan usahawan-usahawan yang berdaftar dengan KPDNHEP dan juga akan melibatkan usahawan-usahawan dari Johor, iaitu Usahawan Persatuan Usahawan Johor, Usahawan Kejora dan usahawan-usahawan dari Kraftangan Malaysia Johor.

“KBM 2022 di Johor juga melibatkan beberapa segman khas, iaitu sesi padanan perniagaan dan Program Jualan Murah Keluarga Malaysia (PJMKM),” katanya dalam program Niaga AWANI: Karnival Barangan Malaysia pacu industri tempatan, pada Rabu.

Niaga AWANI: Karnival Barangan Malaysia pacu industri tempatan

Dalam pada itu, Mohd Hairul Anuar menambah, pengunjung juga akan disajikan dengan pelbagai pengisian program yang menarik di sepanjang penganjuran.

Ia termasuk pameran dan jualan produk tempatan, taklimat advokasi dan sesi Wacana Usahawan Selebriti yang menampilkan selebriti jemputan seperti Datuk Rosyam Nor dan Datuk Fazley Yaakob.

“Antara lain, KBM 2022 juga menampilkan selebriti jemputan bagi sesi Wacana Rohani Keusahawanan, iaitu Adam Corrie dan juga gandingan adik-beradik Linda Rafar dan Diana Rafar pada hari 14 Oktober ini.

“Selain itu, terdapat juga persembahan selebriti pada 15 Oktober dan 16 Oktober ini menampilkan selebriti popular tanah air seperti Awie, Hazama, Marsha Milan, Afieq Shazwan, Amsyar Lee dan Wani Syaz.

“Kita turut melibatkan Sesi Padanan Perniagaan yang menampilkan lima syarikat pasaraya besar dan pusat pasaran sehenti terkemuka dalam negara seperti Lazada, Mesra Petronas, Econsave, The Store dan TF Value Mart,” katanya.

Jelasnya lagi, sempena KBM 2022, KPDNHEP turut menganjurkan Majlis Pelancaran Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) 2022 pada 14 Oktober ini jam 3.30 petang yang akan disempurnakan Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.