KUALA LUMPUR: Kerajaan membelanjakan RM1 bilion setiap bulan untuk subsidi diesel manakala kerugian akibat ketirisan mencatatkan jumlah yang besar sebanyak RM4.5 juta sehari. 

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata, pelaksanaan penyasaran subsidi bagi diesel adalah antara langkah reformasi utama di bawah rangka kerja Ekonomi Madani untuk memastikan pengurusan fiskal yang mampan dan untuk menangani isu kebocoran serius dalam sistem tanpa mengabaikan kesejahteraan rakyat. 

"Subsidi diesel di Malaysia mencatatkan belanja sebanyak RM1 bilion setiap bulan bagi kerajaan.  

"Perbezaan dengan harga pasaran telah mengakibatkan penyeludupan ke negara-negara jiran, dan memberi ruang kepada syaikat komersial yang besar untuk meningkatkan keuntungan dengan menggunakan diesel murah, yang pada asalnya tidak layak mereka terima," katanya. 

Amir Hamzah juga mengatakan kerugian akibat ketirisan kira-kira RM4.5 juta sehari. 

"Kita harus diingatkan bahawa subsidi secara meluas tidak mampan dalam jangka panjang," katanya dalam satu hantaran di LinkedIn semalam. 

Beliau berkata, Kementerian Kewangan sedang bekerjasama rapat dengan kementerian-kementerian lain yang berkaitan untuk menyelaraskan mekanisme untuk memastikan hanya yang layak akan menerima subsidi. 

Amir Hamzah juga melampirkan video beliau membincangkan perkara tersebut di @EY C-Suite Forum pada 14 Mei lalu. 

Dalam video itu, beliau menyatakan bahawa penjimatan subsidi diperlukan kerana terdapat ketirisan dan 'galakan' yang diberikan terlalu meluas. 

Pada masa yang sama, menangani masalah tersebut bukan perkara mudah, kerana kerajaan perlu memastikan mekanisme penjimatan subsidi bahan api berfungsi dengan baik. 

"Penjimatan subsidi akan berlaku, tetapi kami tidak akan memulakannya jika kami belum menyusun dengan baik perkara ini. 

"Apa yang sedang dilakukan oleh kerajaan sekarang adalah menyesuaikannya untuk memastikan bahawa apabila menekan butang itu, ia berfungsi dengan betul dan benar-benar menjaga kumpulan yang betul dan benar-benar mendapat cukup penjimatan dari sistem apabila ia berhenti," tambahnya. 

Dalam mengumumkan penjimatan subsidi bahan api dalam satu perutusan nasional pada hari Selasa, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, subsidi bagi diesel akan ditarik balik bagi "orang kaya dan warga asing". 

Subsidi diesel akan pertama kali diselaraskan di Semenanjung, manakala pelaksanaannya di Sabah dan Sarawak akan berlaku kemudian, katanya, tanpa menyebut sebarang jangka waktu pelaksanaan. 

Bagi mengelakkan sebarang kenaikan mendadak dalam kos barang dan perkhidmatan, Anwar berkata, subsidi akan diteruskan untuk peniaga yang menggunakan kenderaan komersial bermotor diesel dan untuk pengangkutan awam. 

Sepuluh jenis kenderaan pengangkutan awam, termasuk bas dan teksi, serta 23 kenderaan pengangkutan barang, akan termasuk dalam Sistem Kawalan Diesel Bertaraf Subsidi (SKDS). 

Subsidi diesel juga akan diteruskan untuk beberapa kategori nelayan. Anwar menambah bahawa bantuan tunai juga akan diberikan kepada individu yang layak yang memiliki kenderaan bermotor diesel peribadi, seperti peniaga kecil dan petani, antara lain. 

"Kumpulan pendapatan rendah dan sederhana yang menggunakan diesel untuk perniagaan mereka tidak akan terjejas oleh penjimatan ini," katanya. - Dagang News