KUALA LUMPUR: Kerugian bersih penyedia perkhidmatan minyak dan gas Sapura Energy Bhd pada tahun kewangan berakhir 31 Jan 2023 (tahun kewangan 2023) berkurangan kepada RM3.20 bilion daripada RM9.05 bilion pada tahun kewangan 2022.

Pada suku keempat 2023, syarikat mengurangkan separuh kerugian bersihnya kepada RM3.30 bilion daripada RM6.77 bilion dan perolehan meningkat kepada RM1.22 bilion daripada RM426.60 juta pada suku tahun sama pada tahun lepas.

Dalam kenyataan pada Khamis, Sapura Energy berkata keputusan tahun penuh pada tahun kewangan 2023 menunjukkan kemajuan yang ketara dalam usahanya untuk mendapatkan semula kestabilan operasi.

Menurut kumpulan itu, ia mencatatkan keuntungan operasi sebanyak RM705 juta, meningkat empat kali ganda berbanding kerugian operasi sebanyak RM2.2 bilion dicatatkan pada tahun kewangan 2022, dengan semua segmen perniagaan tidak termasuk korporat mencatatkan pendapatan positif sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) dalam tempoh tersebut.

Sapura Energy mencatatkan jumlah EBITDA kumpulan sebanyak RM667 juta, sebahagian besarnya disumbangkan oleh segmen penggerudiannya yang mencapai EBITDA sebanyak RM476 juta.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Mohd Anuar Taib berkata pasukan mencapai peningkatan operasi yang ketara dalam menghadapi cabaran yang besar pada tahun lepas.

"Bergantung kepada kerjasama yang dipercayai dan keupayaan yang baik, kami menemui cara untuk bertahan dan mengekalkan prestasi yang selamat dan mantap sekali gus menetapkan asas yang kukuh untuk pertumbuhan masa depan kami.

"Penting untuk kami memulihkan akses Sapura Energy kepada saluran kredit untuk kekal berdaya saing dalam pasaran semasa dan sedang pesat membangun. Mengurangkan hutang kami yang tidak mampan akan membantu meningkatkan keupayaan kewangan," katanya.

Kumpulan itu turut berkongsi bahawa antara halangan utama yang dihadapinya termasuklah kekurangan modal kerja dan ketiadaan jaminan bank, berikutan penggantungan kemudahan modal kerja Sapura Energy pada Oktober 2021.

Langkah itu menyebabkan kumpulan terlepas peluang tender, dengan anggaran nilai sebanyak US$2.5 bilion (US$1=RM4.4170), katanya.

Sapura Energy berkata ia telah mengekalkan daya saingnya sebagai pemain global dengan cabaran ini dengan lebih 70 peratus daripada perolehan pada tahun kewangan 2023 adalah daripada kontrak antarabangsa, apabila ia menyelesaikan 45 projek untuk pelbagai pelanggan pada tahun tersebut.

"Kumpulan terus mendapat kontrak baharu, bernilai kira-kira RM3.7 bilion, menjadikan nilai perolehan kontrak semasa kepada RM5.6 bilion. Selain itu, nilai perolehan kontrak kasar bukan disatukan entiti usaha sama kumpulan berjumlah RM5.2 bilion.

"Kesemua 11 pelantarnya kini di bawah kontrak di Malaysia, Thailand, Brunei dan Afrika Barat," katanya.

Menurut kumpulan itu, dalam tempoh 12 bulan lepas, Sapura Energy telah mengambil langkah besar untuk menambah baik pelan penstrukturan semula hutangnya dan akan terus melaksanakan pelan penetapan semula untuk menangani hutang yang tidak mampan dan menyelesaikan tuntutan tertunggak oleh pemiutang perdagangan.

"Berdasarkan momentum positif yang dicapai pada tahun kewangan lepas, Sapura Energy menyasarkan untuk meneruskan pemulihan dalam operasinya kepada tahun kewangan 2024," kata Mohd Anuar.

-- BERNAMA