KUALA LUMPUR: Keuntungan bersih Sunway Bhd (Sunway) bagi suku ketiga naik 126 peratus kepada RM164.72 juta berbanding tahun sebelumnya, disokong oleh sumbangan lebih kukuh daripada kebanyakan segmen perniagaan.

Perolehan meningkat 48.3 peratus kepada RM1.27 bilion berbanding RM856.92 juta sebelumnya, disumbangkan oleh perolehan lebih tinggi yang direkodkan daripada semua segmen perniagaan.

"Segmen pelaburan hartanah, pembinaan, perdagangan, pembuatan dan penjagaan kesihatan menyumbang dengan ketara kepada peningkatan prestasi kumpulan.

"Bagaimanapun, sumbangan keuntungan yang lebih rendah dicatatkan dalam pembangunan hartanah dan segmen lain," katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Sunway Chong Chang Choong berkata prestasi kewangan kumpulan yang kukuh itu adalah disebabkan oleh pemulihan ekonomi yang teguh pasca pandemik dan daripada asas pertumbuhan ekonomi negatif rendah pada tahun sebelumnya.

"Tinjauan ekonomi domestik yang bertambah baik memberi petanda baik untuk Sunway. Berdasarkan jangkaan pengembaraan antarabangsa kepada kepada paras normal, kumpulan itu menjangkakan segmen rekreasi, hospitaliti dan penjagaan kesihatannya mendapat manfaat daripada sektor pelancongan yang semakin baik," katanya.

Chong berkata mengetatkan lagi dasar monetari baru-baru ini yang dilaksanakan oleh bank pusat mungkin menjejaskan sentimen pembeli rumah tetapi kesannya akan dikurangkan oleh pemulihan ekonomi yang berterusan.

"Tanpa mengambil kira sebarang keadaan yang tidak dijangka, kumpulan itu yakin prestasi kewangannya bagi tahun kewangan 2022 akan kekal berada pada tahap memuaskan," katanya.

Sunway berkata selaras dengan Piawaian Pelaporan Kewangan Malaysia (MFRS) 15, keuntungan pembangunan daripada dua projek pembangunan hartanahnya yang sedang berjalan di Singapura hanya akan diiktiraf selepas projek itu dijangka siap dan diserahkan pada tahun kewangan 2023.

"Keuntungan terkumpul projek-projek ini berjumlah RM101.7 juta, di mana RM14.2 juta direkodkan pada suku semasa tetapi tidak diiktiraf," katanya.

-- BERNAMA