KUALA LUMPUR : Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melihat kepada ekosistem secara menyeluruh dalam memperkasakan pelaburan.

Ketua Pegawai Strategi KWSP, Nurhisham Hussein berkata, ia termasuk dalam mendepani isu perubahan iklim global.

"Suka atau tidak, anda perlu melabur untuk menangani kesan iklim atau daripada apa sahaja yang anda lakukan, dan itu akan memberi kesan kepada pulangan sekurang-kurangnya dalam jangka pendek," katanya semasa diskusi secara maya MyFintech Week 2022: Accelerating Our Sustainability Journey : The Role Of Finance pada Selasa.

BACA: Pelan Tindakan Sektor Kewangan 2022-2026 dilancarkan

Ketika ini katanya, banyak industri berdepan cabaran ekonomi dan memerlukan insiatif pelaburan serta tindakan berterusan.

"Oleh kerana kami adalah penyedia kepada dana persaraan atau pendapatan persaraan ahli, jadi kami sedang berusaha mendapatkan manfaat daripada kuasa pelabur institusi bagi benar-benar membolehkan tindakan terhadap isu perubahan iklim.

"Kami melihat ekosistem secara menyeluruh iaitu daripada peringkat mula, sehingga ke peringkat pasaran awam dan terdapat peranan bagi peringkat pelabur-pelabur. Ia bergantung kepada di mana risikonya, dan ia juga bergantung kepada jenis modal dikeluarkan," ujarnya.