KUALA LUMPUR: Sasaran kerajaan untuk memuktamadkan Mekanisme Harga Getah Untuk Kesinambungan Hidup Pekebun Kecil (LRPM) menjelang tahun ini dilihat sebagai agak mencabar, namun mampu direalisasikan jika setiap negara pengeluar menyedari kepentingan pendapatan mampan bagi kelangsungan hidup golongan itu dan petani.

Mantan Presiden Persatuan Pengilang Sarung Tangan Getah Malaysia Dennis Low berkata usaha bagi mencapai persetujuan bersama dan menumpukan mekanisme ini tidak sukar jika terdapat satu objektif bersama.

"Kesukarannya adalah dari segi pelaksanaan dan keikhlasan negara-negara yang terbabit. Sehubungan itu, kita perlu bekerja setelus mungkin.

"Industri pengeluaran sarung getah misalnya, pasti akan menyokong inisiatif ini jika wujud satu penyelesaian yang wajar dan kondusif bagi menangani kesukaran pengeluar komoditi itu," katanya kepada Bernama.

Low berkata, mekanisme itu juga perlu mewakili satu struktur yang mudah untuk diikuti selain telus.

Sebelum ini, usaha mencapai persetujuan bersama adalah sukar walaupun Thailand, Indonesia dan Malaysia berstatus sebagai tiga negara pengeluar utama.

"Oleh itu, apa dan bagaimana untuk bersepakat bersetuju mengenainya adalah sesuatu yang mencabar kerana wujud banyak negara pengeluar dan bukan pengeluar yang turut terbabit," katanya.

Sebagai rujukan, harga getah jauh lebih tinggi pada suku pertama 2024 berbanding tempoh sama setahun lepas.

"(Harga purata Getah Mutu Malaysia) SMR 20 pada 2023 ialah RM5.9735 sekilogram manakala susu getah pukal pada RM5.2375 sekilogram.

"Pada suku ini, kita melihat harga purata SMR 20 adalah pada RM7.2715 sekilogram manakala susu getah pukal RM6.4636 sekilogram yang merupakan peningkatan besar dan pendapatan baik untuk pekebun kecil," katanya.

Namun, Low berpendapat bahawa kerajaan boleh meneruskan pemberian subsidi jika petani terbukti tidak meraih pendapatan.

"Subsidi kerajaan adalah lebih mudah kerana ini tidak akan menjejaskan daya maju pengguna dan pengeluar," katanya.

Pada Isnin, Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata kerajaan mengambil maklum mengenai isu-isu yang menjejaskan mata pencarian dan kebajikan pekebun kecil getah di negara ini.

Selain bertujuan melindungi mata pencarian pekebun kecil, beliau berkata LRPM akan membolehkan harga getah asli berada dalam julat harga tetap untuk mengurangkan ketidaktentuan berkaitan harga getah di peringkat global.

Malah, langkah memperkenalkan LRPM menjadi antara agenda tumpuan Persatuan Negara-Negara Pengeluar Getah Asli (ANRPC) bagi mengawal harga getah dalam pasaran antarabangsa.

Namun, katanya kerajaan memerlukan masa bagi memuktamadkan keputusan berkenaan kerana perlu menunggu persetujuan bersama antara negara pengeluar.

Jika dipersetujui setiap negara pengeluar, LRPM dijangka dapat dimuktamadkan dalam tahun ini dengan paras harga getah untuk pasaran eksport tidak boleh rendah daripada kombinasi kos pengeluaran dan kos sara hidup pekebun kecil.

"Sama seperti komoditi berorientasikan eksport yang lain, harga getah turut dipengaruhi oleh faktor penawaran dan permintaan global dan campur tangan kerajaan bukanlah mudah dan hanya pada tahap minimum kerana pengeluaran getah negara hanya menyumbang 3.3 peratus daripada jumlah pengeluaran global," katanya.

-- BERNAMA