KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines memperkenal tiga destinasi baharu untuk meningkatkan kehadirannya dalam pasaran utama di ASEAN.

Ketua Pegawai Komersial Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines, Dersenish Aresandiran berkata syarikat penerbangan itu akan meningkatkan ketersambungan dari hab utamanya di Kuala Lumpur dengan penerbangan terus baharu ke Male di Maldives, Da Nang di Vietnam dan Chiang Mai, Thailand dengan tiket tersedia untuk dijual bermula hari ini.

Beliau berkata syarikat penerbangan itu akan memulakan penerbangan harian ke Male mulai 1 Ogos 2024; penerbangan harian ke Da Nang berkuat kuasa pada 24 September dan penerbangan lima kali seminggu ke Chiang Mai mulai 15 Ogos 2024.

"Ini menandakan destinasi ke-13 syarikat penerbangan itu di Asia Selatan dan ke-16 di ASEAN kerana ia bertujuan untuk meningkatkan kehadiran dalam pasaran utama, mengukuhkan kedudukannya sebagai pintu masuk ke Asia dan rantau lain seiring dengan perjalanan komersialnya yang meningkat," katanya pada sidang media sempena Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) 2024 hari ini.

"Sebagai ahli pakatan Oneworld, Malaysia Airlines kini menawarkan sambungan penerbangan terbaik ke lebih 900 destinasi di 170 wilayah di seluruh dunia," katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Aviation Group Bhd (MAG), Datuk Kapten Izham Ismail berkata syarikat itu juga telah melihat cara mengatasi hak trafik dua hala Tahap 2 dan Tahap 3 ke beberapa bandar.

Beberapa bandar dikelaskan berdasarkan pembangunan infrastruktur, pertumbuhan ekonomi, saiz penduduk dan kualiti hidup.

"Kita perlu menjadikan laluan berkenaan sama ada sebahagian perjalanan liburan atau sebahagian komersial. Malaysia Airlines perlu bijak dalam menggunakan laluan tersebut. Syarikat penerbangan itu perlu memenuhi komponen kos tertentu untuk laluan tertentu berkesan," katanya.

Semasa acara itu, MAG turut memperkenalkan tempat duduk kelas perniagaan A330neo dan ekonomi baharunya sebagai sebahagian daripada pelan pemodenan armadanya, menjelang penghantaran pesawat itu yang dijadualkan pada suku ketiga 2024.

Izham berkata kabin A330neo baharu berkenaan akan memperkenalkan tempat duduk "elevation business class", menjadikannya sebuah syarikat penerbangan serantau yang terkemuka untuk menampilkan kelas perniagaan suite penuh dengan pintu privasi pada kerangka pesawat A330.

MAG sedang dalam proses mengintegrasikan 12 pesawat baharu ke dalam armadanya pada tahun 2024 dan optimistik untuk mengendalikan armada yang terdiri daripada 50 pesawat berbadan sempit dan 50 pesawat berbadan lebar menjelang 2033.

-- BERNAMA