KUALA LUMPUR: MY E.G. Services Bhd (MyEG) menandatangani perjanjian dengan rangkaian blockchain nasional China, Xinghuo Blockchain Infrastructure and Facility (Xinghuo BIF), bertujuan untuk memiliki dan mengendalikan Xinghuo International Supernode.

Dalam satu kenyataan bersama, kedua-dua pihak berkata perjanjian itu juga melibatkan penerimaan rentas sempadan dan penggunaan piawaian Pengecam Terpencar (DID) terkini bagi menghasilkan secara beransur-ansur Web3 China dan untuk seterusnya.

"Supernode antarabangsa akan bersambung ke blockchain awam yang dibenarkan di lapisan-1 MyEG, Zetrix, yang serasi sepenuhnya dengan Xinghuo.

"Ini membolehkan aset dan urus niaga dalam rangkaian Zetrix merentasi Xinghuo dengan lancar, menghubungkan kerajaan, perniagaan dan rakyat mereka kepada ekonomi berasaskan blockchain global," kata kenyataan itu.

Ia berkata supernode antarabangsa akan bersambung dengan MyEG dan membantu dalam pembangunan aplikasi infrastruktur blockchain, yang akan meningkatkan kesalinghubungan infrastruktur di negara-negara, dan meningkatkan keupayaan operasi rentas rantaian.

"Dengan teknologi dan keupayaan perkhidmatan awamnya, Xinghuo BIF akan menyediakan perkhidmatan blockchain kepada Malaysia dan negara ASEAN lain dan membantu dalam pengesanan komoditi rentas sempadan, pengesahan identiti serta kewangan dalam rantaian bekalan," tambah kedua-dua syarikat itu.

Blockchain awam Xinghuo BIF dan lapisan-1 MyEG, Zetrix, sebelum ini telah mengumumkan pengenalan Pengecam Blockchain Rentas Rantaian (BID), Pentauliahan Boleh Ditentusahkan (VC) dan menandatangani Perjanjian Rantaian.

"Xinghuo BIF sudah pun menjadi rantaian yang paling maju dan digunakan dengan meluas untuk aplikasi perindustrian dan perdagangan.

"Kini, dengan bermulanya Xinghuo International Supernode, seluruh dunia boleh berhubung dan menjadi sebahagian daripada evolusi Web3 China yang akan menggalakkan penubuhan komuniti antarabangsa dan memudahkan perdagangan dan kewangan global," kata Pengarah Urusan Kumpulan MyEG dan Pengasas Bersama Zetrix, Wong Thean Soon.

BID dan VC ialah blok binaan kritikal bagi Web3 yang saling berkait, kerana ia adalah peralatan asas yang boleh digunakan oleh aplikasi terpencar untuk menyampaikan pelbagai perkhidmatan baharu.

Xinghuo BIF ialah infrastruktur blockchain global yang dikhaskan untuk asas digital yang boleh dipercayai di dunia, dan ia menyelesaikan kira-kira 100 juta pengecam blockchain setiap hari, meletakkannya sebagai platform blockchain yang paling aktif digunakan di seluruh dunia.

-- BERNAMA