KUALA LUMPUR: Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menjangkakan lebih banyak pelaburan dapat dikembangkan serta peningkatan penyertaan sektor swasta menerusi PERKUKUH yang dilancarkan Perdana Menteri pada Khamis.

Jelasnya, pemerkasaan Semula Mandat GLIC itu merupakan program jangka masa sederhana agenda reformasi.

"Perdana Menteri mengumumkan hari ini 20 inisiatif kepada semua GLIC di negara ini. Inisiatif ini lebih fokus dalam memberikan mandat yang jelas kesemua setiap GLIC, dapat mengembangkan sektor pelaburan dan pembangunan, meningkatkan penglibatan sektor swasta dan memperkemas peranan kerajaan.

"Terdapat juga inisiatif khusus untuk membuktikan GLIC di masa depan, sebagai serta memperkukuh perlindungan sosial dan fiskal negara ketahanan. Saya ingin menekankan bahawa program ini adalah jangka sederhana agenda reformasi.

"Setiap inisiatif akan dilaksanakan di peringkat, dengan penglibatan agensi dan pengawal selia yang berkaitan, dan dijangka siap pada tahun 2024," jelasnya dalam majlis pelancaran PERKUKUH oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sempena Pemerkasaan Semula GLIC secara dalam talian pada Khamis.

BACA: Perdana Menteri lancar PERKUKUH, perbaharui keupayaan GLIC Malaysia

Ujarnya, secara keseluruhan, inisiatif itu akan melengkapi negara dengan agenda jangka sederhana hingga jangka panjang antaranya Dasar Revolusi Industri Keempat Kebangsaan, MyDIGITAL, kerangka Aspirasi Pelaburan Nasional, Rancangan Malaysia Kedua Belas, dan Visi Kemakmuran Bersama, atau SPV 2030.

"Pada akhirnya, hasil program ini akan meningkat prospek dan ketahanan ekonomi jangka panjang Malaysia, memberi tumpuan kepada pemerintahan yang baik yang membolehkan pertumbuhan berterusan, pengukuhan inklusif sosial dan ekonomi kemampanan.

"Sebagai penerima manfaat utama inisiatif ini, lebih banyak pekerjaan berkemahiran tinggi dengan gaji yang lumayan dapat dihasilkan daripada pelaburan domestik serta asing menerusi mandat baharu GLIC dan GLC ini," jelasnya lagi.