KUALA LUMPUR: Petronas hari ini memperkenalkan Gentari Sdn Bhd (Gentari) bagi mempercepatkan penerimagunaan dan pengkomersilan tenaga bersih.

Entiti baharu itu berhasrat menyediakan satu rangkaian penyelesaian tenaga boleh diperbaharui, hidrogen dan mobiliti hijau yang selamat, bertanggungjawab, kos teroptimum serta pengurangan pelepasan karbon, berasaskan pendekatan bersepadu merentasi rantaian nilai tenaga bersih untuk pelanggan global.

Pengerusi Gentari, Datuk Tengku Muhammad Taufik berkata, Gentari akan menawarkan penyelesaian tenaga yang lebih bersih untuk memenuhi keperluan tenaga dan aspirasi karbon rendah Malaysia, serta pelanggannya di dalam dan luar negara.

"Dengan satu pasukan khusus yang fokus terhadap bekalan, pengedaran dan penjualan runcit tenaga bersih, kami berhasrat untuk merebut peluang dalam pasaran tenaga karbon rendah dengan menawarkan penyelesaian dan sistem pada harga berpatutan serta mudah diakses dengan membolehkan skala pengeluaran dan memudahkan kebolehsediaan infrastruktur.

“Dengan mempertingkatkan kemajuan yang telah dicapai oleh Petronas setakat ini menerusi Perniagaan Tenaga Baharu yang sedia ada, dan memperluaskan usaha sama dengan pembekal tenaga dan teknologi generasi mendatang, Gentari akan mendapat manfaat dari kapasiti dan sumber tersedia dalam pencarian tenaga bersih berskala industri, bermula dengan Malaysia dan Asia Pasifik.

"Kami berhasrat memenuhi keperluan tenaga hari ini dan pada masa hadapan dengan penyelesaian tenaga bersih yang mendorong kemajuan dalam cara yang lebih seimbang dan lestari," katanya dalam satu kenyataan.

Pada peringkat permulaan, menjelang 2030, Gentari berhasrat untuk:


Kebebasan diberikan kepada Gentari untuk menumpukan kepada penyediaan penyelesaian tenaga bersih secara berinovasi sambil mencari peluang pendanaan bagi mempercepatkan perkembangan perniagaan di dalam usaha memenuhi permintaan sedia ada dan meneroka teknologi tenaga yang baharu.

Nama Gentari diperoleh menerusi gabungan perkataan Bahasa Inggeris generation (generasi) atau to generate (menjana) dan perkataan Bahasa Melayu lestari.

Gabungan perkataan dari dua bahasa ini menyampaikan intipati misi Gentari untuk membekalkan dunia dengan tenaga yang dihasilkan secara lestari dan diperoleh secara bertanggungjawab, seterusnya memberikan peluang kepada masyarakat untuk mengubah gaya hidup hari ini dan maju ke hadapan.

Aset tenaga bersih dan projek syarikat termasuk:

Dengan penyelesaian sedia ada dalam portfolionya, GENTARI komited untuk memudahkan lagi pelaksanaan proses sifar bersih untuk para pelanggan sambil membangunkan pasaran tenaga bersih secara keseluruhan dengan melabur dan sentiasa berinovasi bersama rakan niaga untuk mencapai hasil yang lebih memberangsangkan. - DagangNews.com