KUALA LUMPUR: Pinjaman tahap 2 di Malaysia telah bertambah baik pada suku pertama 2023, menyusut kepada 5.0 peratus apabila lebih ramai peminjam berjaya beralih daripada program bantuan pembayaran balik, kata Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus.

Gabenor bank pusat itu berkata dalam segmen isi rumah, kualiti pinjaman isi rumah kekal kukuh, disokong oleh keadaan pasaran buruh yang agak positif dan ketersediaan bantuan.

Ini terutamanya melibatkan pinjaman untuk membeli rumah dan kereta, selaras dengan peningkatan pendapatan.

"Ini juga disokong oleh penilaian kemampuan pinjaman berhemat oleh bank-bank, yang membantu memastikan peminjam mempunyai penampan terhadap kenaikan kos.

"Kemerosotan kekal rendah dan dalam jangkaan dalam kalangan peminjam daripada semua kumpulan pendapatan," katanya semasa pengumuman Prestasi Ekonomi Suku Pertama 2023 di Sasana Kijang hari ini.

Nor Shamsiah berkata majoriti peminjam yang keluar daripada program bantuan bayaran balik terus mengekalkan tingkah laku pembayaran balik yang baik dengan tanda-tanda kesukaran yang terhad.

Sehubungan itu, petunjuk risiko kredit utama seperti pinjaman Tahap 2 terus memberangsangkan, seterusnya menunjukkan bahawa rosot nilai tambahan mungkin akan kekal terkawal.

Pinjaman tahap 2 adalah bahagian pinjaman yang telah menunjukkan kemerosotan dalam risiko kredit, yang mana bank dikehendaki mengetepikan peruntukan berdasarkan kerugian yang dijangkakan seumur hidup di bawah Piawaian Pelaporan Kewangan Malaysia (MFRS) 9.

Nisbah pinjaman Tahap 2 diperkenalkan melalui pelaksanaan piawaian MFRS9 bermula 1 Jan 2018.

Sementara itu, Nor Shamsiah berkata pertumbuhan permohonan pinjaman perniagaan yang lebih tinggi melalui suku pertama telah didorong oleh pinjaman pelaburan, terutamanya bagi membina dan membeli hartanah bukan kediaman.

Kapasiti pembayaran balik perusahaan kecil dan sederhana (PKS) secara agregat juga kekal mantap, selain terus meningkat.

"Saya ingin menegaskan bahawa ekonomi tidak lagi berada dalam krisis dan sebenarnya terus mendapat kekuatan.

"Kebanyakan petunjuk ekonomi menanggung prognosis ini. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Bank Dunia, Bank Pembangunan Asia (ADB) serta penganalisis antarabangsa dan tempatan turut mencapai kesimpulan yang sama," katanya.

Ekonomi Malaysia mencatatkan pengembangan yang lebih baik daripada jangkaan sebanyak 5.6 peratus pada suku pertama 2023.

-- BERNAMA