KUALA LUMPUR: Proton kini sedang meneroka kemungkinan membangunkan kereta yang dijana hidrogen.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah berkata, hidrogen, yang kerajaan Sarawak sedang mengoptimumkan pengeluaran unsur itu, sudah pasti akan membawa manfaat kepada negara dan orang ramai.

"Kami akan menilai bagaimana hidrogen akan memberi manfaat kepada kami.

"Kami perlu mempertimbangkan teknologi, ketersediaan dan pelaburan, serta penerimaan orang ramai," katanya selepas pelancaran model S70 baharu Proton di sebuah pusat beli-belah di Kota Kinabalu, Sabah, hari ini.

Roslan menambah, bagi langkah membangunkan kereta menggunakan bahan api mampan, kerajaan memainkan peranan yang lebih penting dalam menggubal dasar untuk orang ramai menggunakan kenderaan tersebut, termasuk kenderaan elektrik (EV).

Beliau berkata di beberapa negara maju, kerajaan menyediakan insentif seperti tempat letak kereta percuma untuk pemandu EV.

Pada masa ini, kerajaan Malaysia tidak termasuk pembayaran cukai untuk pemilik EV.

"Bagi pemilik kereta yang menggunakan bahan api fosil, mereka boleh pergi ke stesen minyak untuk mengisi minyak dalam masa lima minit tetapi boleh mendapatkan (perjalanan sehingga 100 kilometer), tetapi ia menyumbang kepada pelepasan karbon yang teruk.

"Manakala bagi EV, pemandu memerlukan perancangan yang betul untuk mengecas semula kereta untuk tempoh yang lebih lama untuk perbatuan yang sama.

"Sebab itu kita perlu mendidik orang ramai tentang faedah dan kemudahan EV," katanya sambil menambah bahawa Proton menjangkakan mempunyai EV sendiri dalam 2025.

Terdahulu, beliau berkata Proton telah menjual lebih 3,000 unit S70 di seluruh negara sejak dilancarkan di Kuala Lumpur pada 28 November.

Syarikat itu menyasarkan untuk menjual antara 2,000 dan 3,000 unit S70 setiap bulan dan menganggarkan kira-kira 10% atau lebih jualan dari Sabah, lapor The New Straits Times.

"Sabah sentiasa terkenal dengan (mengutamakan) SUV dan pikap. Tetapi apa yang saya perhatikan dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini ialah gabungan antara peminat kereta sedan.

"Proton sudah mempunyai sedan Saga dan Persona. Saga sentiasa nombor satu di Sabah, dan kami berharap S70 akan mengikutinya," katanya. -DagangNews.com