KUALA LUMPUR: Tekanan jualan ke atas Serba Dinamik Holdings Bhd berterusan pada Selasa (10 Mei), dengan harga sahamnya jatuh sebanyak 4.5 sen atau 40.91 peratus kepada 6.5 sen.

Pada 10.03 pagi Selasa, kaunter itu didagangkan pada tujuh sen, masih turun empat sen atau 36.36 peratus.

Kaunter itu, yang kekal sebagai saham paling aktif didagangkan, menyaksikan 238.59 juta saham didagangkan.

Saham itu ditutup 24 sen atau 68.6 peratus lebih rendah pada 11 sen selepas ia menyambung semula dagangan pada hari Isnin.

Kaunter itu, yang telah digantung sejak Oktober lalu ekoran isu audit, kali terakhir didagangkan pada 35 sen.

Ia jatuh daripada paras tertinggi RM1.61 pada Mei tahun lepas selepas ia terlibat dalam saga audit yang kemudiannya melibatkan perebutan undang-undang dengan bekas juruauditnya KPMG dan pengawal selia.

Warannya juga kekal merah pada hari Selasa, turun sebanyak satu sen atau 33.33 peratus kepada dua sen.

Ia menyaksikan 24.75 juta unit bertukar tangan, menjadikannya kaunter ketiga paling aktif didagangkan.

Pada hari Isnin, Affin Hwang Investment Bank dan Kenanga Investment Bank Bhd telah menuntut tunai pendahuluan untuk pembelian sekuriti Serba Dinamik yang terkepung, memandangkan ketidaktentuan menjelang prospek syarikat.

Bulan lalu, Serba Dinamik berkata dalam pemfailan bursa bahawa ia sedang mengkaji merumuskan rancangan untuk menyelaraskan keadaan kewangannya dan syarikat itu mempunyai kira-kira sembilan bulan untuk menyerahkan pelan penyusunan semula kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk kelulusan.

Niaga AWANI: Corporate Governance and free fall of Serba Dinamik