BAGAN DATUK: Kerajaan Perak melalui Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) bekerjasama dengan Younchang Engineering and Construction (M) Sdn Bhd serta Chin Hin Group Bhd bagi pembangunan projek Taman Perindustrian Perikanan Antarabangsa Bagan Datuk yang melibatkan pelaburan bernilai lebih RM2 bilion.

Menteri Besar, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata projek berimpak tinggi itu merupakan antara inisiatif terbaik bagi memperkasakan agenda sekuriti makanan khususnya melalui sektor perikanan.

"Melalui projek ini kawasan Bagan Datuk dapat dijadikan sebagai pusat industri dan perdagangan perikanan global serta menghasilkan limpahan manfaat sosioekonomi di daerah ini.

"Melalui projek ini juga dianggarkan sebanyak 5, 500 peluang pekerjaan dapat diwujudkan khususnya kepada penduduk sekitar," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program Hari Bertemu Pelanggan Kerajaan Negeri Perak Siri 10/2023 di Dewan Dato' Lope Hashim di sini, pada Khamis.

Terdahulu, Saarani turut menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman antara MB Inc bersama Younchang Engineering and Construction (M) Sdn Bhd serta Chin Hin Group Bhd bagi pembangunan projek tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutif MB Inc, Anuar Zainal Abidin berkata kerjasama melalui projek industri perikanan berskala besar itu berpotensi memberi pulangan tinggi dari sudut penjanaan ekonomi negeri.

Beliau berkata dengan penglibatan syarikat antarabangsa ini, projek berkenaan akan berdaya maju khususnya dalam menjadi pusat pemprosesan, pembekalan dan pengedaran produk laut utama di rantau ini.

"Dalam erti kata lain, projek berimpak tinggi yang melibatkan perusahaan dan pelaburan asing ini memerlukan pemaju yang berkeupayaan tinggi daripada segi kewangan dan teknikal untuk membentuk kepercayaan pelabur," katanya. - BERNAMA