SEBAGAI rakan digital pilihan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS), Unifi Business komited membantu perusahaan PMKS untuk mengorak langkah terutama dalam mengadaptasi digital dalam perniagaan mereka.

Ketua Unifi Business, Mohamad Yusman Ammeran berkata melalui Geran Digital PMKS Madani (GDPM) ia berjaya membantu menggalakkan pendigitalan dalam meningkat daya tahan dan produktiviti operasi harian PMKS.

"Melalui geran tersebut, usahawan PMKS akan dapat melanggan pakej penyelesaian perniagaan Unifi Business dengan geran padanan 50 peratus sehingga RM5,000 dan ia termasuk ketersambungan Internet berkelajuan tinggi, Uni5G dengan penyelesaian digital seperti penyelesaian pemasaran digital.

"PMKS boleh mendapat manfaat besar dengan menerima gabungan  teknologi digital dan inovasi untuk pertumbuhan," ujarnya dalam temu bual bersama Niaga AWANI pada Rabu.

Suria Pest Control antara peserta yang terlibat dalam Jelajah Jiwa SME yang berlangsung di Pulau Pinang.

Ujar beliau, Unifi Business telah membantu lebih 400,000 usahawan tempatan mendigitalisasikan perniagaan mereka.

Sementara itu, pemilik bersama Suria Pest Control, Tineshwara Rao mengakui perkhidmatan yang ditawarkan Unifi Business telah berjaya memperkukuh perniagaannya yang bertapak di Pulau Pinang.

"Sebelum ini saya hanya hebahkan perniagaan melalui platform media sosial dan pelanggan yang saya terima hanya sekitar Pulau Pinang sahaja.

"Selepas saya melanggan penyelesaian pemasaran digital daripada Unifi Business, saya terima permintaan pelanggan bukan sahaja dari negeri utara seperti Kedah dan Perlis, malah ada juga pelanggan dari Perak, Kuala Lumpur dan Johor," katanya.

Justeru, beliau menggalakkan PMKS di luar sana untuk mendapatkan bantuan, nasihat dan perkhidmatan yang ditawarkan Unifi Business untuk memperkukuh dan meluaskan perniagaan mereka.

Mengulas lanjut, Yusman berkata terdapat 600 pakar perunding Unifi Business yang bertauliah di seluruh negara yang bersedia membimbing PMKS merebut potensi dan manfaat teknologi digital untuk meningkatkan daya tahan perusahaan mereka.

Antara sebahagian peserta program Unifi Business pada Jelajah Jiwa SME di Pulau Pinang.

"Bimbingan ini termasuklah khidmat nasihat penyelesaian perniagaan yang lengkap untuk kesalinghubungan perniagaan, kecemerlangan operasi dan peningkatan produktiviti termasuklah mewujudkan kehadiran dalam talian untuk menjangkau lebih ramai pelanggan.

"Program Bisnes Cemerlang anjuran Unifi Business Club sedang rancak diadakan di hampir 200 lokasi di seluruh negara sehingga Disember 2023.  

"Dalam program tersebut, PMKS akan dibimbing oleh perunding yang bertauliah untuk melaksanakan pendigitalan dalam operasi perniagaan mereka untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan operasi termasuklah Hab eDagang, Storan Awan dan Keselamatan Siber," ujar beliau.

Justeru, kepada mana-mana PMKS yang berminat boleh melayari ubc.unifi.com.my untuk mengetahui lokasi yang berdekatan atau boleh mengunjungi Unifi Store yang berdekatan selain menghubungi SME Premium Lane di talian 03-21063035.