Warga Singapura adalah antara yang paling ramai mengembara di rantau ini, dengan 78 peratus daripada peserta ditinjau menyatakan mereka pergi bercuti ke luar negara dalam masa 12 bulan lepas, demikian menurut kaji selidik terbaru MasterCard mengenai Keutamaan Pembelian Pengguna - Perjalanan.

Mereka yang turut gemar melancong di rantau ini ialah warga Thailand dan Hong Kong.

Tinjauan untuk percutian dijangka kekal kukuh, dengan kebanyakan responden tidak berhasrat mengurangkan perjalanan pada tahun hadapan.

"Hanya satu peratus daripada responden tidak bercadang untuk melancong, manakala 33 peratus mempunyai rancangan yang pasti untuk melancong dalam masa lebih 12 bulan akan datang," demikian menurut kajian berkenaan.

Destinasi serantau kekal popular untuk rakyat Singapura, dengan syarikat penerbangan tambang murah sebagai satu cara pilihan untuk perjalanan.

Dalam tempoh 12 bulan akan datang, 40 peratus daripada rakyat Singapura yang ditinjau bercadang untuk melancong ke Australia, manakala 37 peratus bercadang ke Jepun dan 37 peratus ke Thailand.

Sekiranya ditawarkan percutian dibayar semua perbelanjaan ke mana-mana di dunia, Paris, Jepun dan London menjadi bandar-bandar utama pilihan bagi rakyat Singapura yang ditinjau.

Minat rakyat Singapura terhadap Jepun berterusan dengan pengembara memilih Tokyo sebagai destinasi paling ingin dikunjungi di Asia.

Pengurus Besar MasterCard bagi Singapura, Julienne Loh berkata: "Asia Pasifik kekal sebagai rantau popular bagi rakyat Singapura yang ingin bercuti.

"Dengan rangkaian yang berkembang dan tawaran kompetitif oleh syarikat penerbangan, akses ke negara-negara ini menjadi lebih mudah atau lebih murah."

Beliau berkata sebagai syarikat pembayaran global, syarikat pada kedudukan yang baik untuk memastikan pemegang kad mempunyai akses yang lancar dan selamat untuk pembiayaan mereka semasa berada jauh dari rumah.

Kajian MasterCard mengenai Keutamaan Pembelian Pengguna menyediakan pandangan berharga dalam keutamaan perbelanjaan pengguna untuk tempoh enam bulan akan datang.

Kaji selidik terkini dijalankan mulai Mac hingga April 2013, melibatkan hampir 8,000 orang dari 24 pasaran di seluruh Asia Pasifik, Timur Tengah dan Afrika.

Di Singapura, 442 orang ditinjau dalam kajian ini.