Penerbitan Bank Pusat, CentralBanking.com yang berpangkalan di London telah memilih Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz sebagai penerima anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat untuk 2016.

Anugerah tersebut sebelum ini hanya diberikan kepada beliau selain bekas gabenor bank pusat Amerika Syarikat Paul Volker serta bekas pengarah urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Jacques de Larosiere de Champfeu.

Menurut penerbitan itu dalam satu kenyataan, Zeti dilihat telah memainkan peranan penting dalam memodenkan sistem kewangan Malaysia serta menjadikan ekonomi negara lebih membangun, seimbang dan stabil.

Sumbangan beliau telah mendapat penghargaan seluruh masyarakat Malaysia dan antarabangsa kerana usaha-usahanya yang tidak ortodoks tetapi tepat serta berjaya mengeluarkan Malaysia dari krisis kewangan yang melanda pada lewat 90-an.

Zeti juga merupakan antara figura utama dalam sistem kewangan Islam, bekerja keras untuk mencapai matlamat keterangkuman kewangan serta meneraju integrasi kewangan yang lebih mendalam di rantau Asia Tenggara.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Anugerah Perbankan Pusat dan Editor Perbankan Pusat , Christopher Jeffery, Zeti mula menarik perhatian antarabangsa apabila beliau memperkenalkan kawalan mata wang di Malaysia pada kemuncak krisis kewangan Asia.

Tindakan beliau ketika itu dikritik kalangan ahli lindung nilai serta insitusi seumpamanya. Bagaimanapun, langkah serta pemikiran beliau kini diterima pakai Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).

Beliau juga merupakan model utama bagi negara berpendapatan sederhana bank-bank pusat dan telah memainkan peranan penting dalam meningkatkan tadbir urus, rangkuman kewangan dan kewangan Islam di Asia Tenggara. Beliau juga amat dihormati di kalangan rakan-rakan perbankan global pusat dia. "

Zeti yang merupakan Gabenor bank negara Malaysia ketujuh telah dilantik sebagai Gabenor Bank Pusat sejak 2000 hingga kini.