BEKAS Kapten England dan pemilik bersama Inter Miami, David Beckham menyertai ribuan orang yang menunggu dalam barisan untuk memberikan penghormatan terakhir kepada Ratu Elizabeth II, pada Jumaat.

Kesanggupan Beckham yang beratur selama lebih 13 jam untuk memberikan penghormatan kepada raja yang telah lama berkhidmat itu turut mendapat pujian orang ramai.

Beckham, 47, dilihat dalam barisan besar yang terbentuk di jalan-jalan di London di mana orang ramai yang berkabung untuk melihat kali terakhir keranda Ratu Elizabeth II di Westminster Hall sebelum pengebumiannya pada Isnin.

Bekas pemain tengah Manchester United dan Real Madrid itu berkata, beliau telah beratur sejak kira-kira jam 2.15 pagi (waktu tempatan).

Beliau yang ditemui pemberita berkata, bagi mengekalkan tenaga, beliau dan rakan-rakannya yang beratur memakan snek, kerepek, gula-gula dan donat.

Rakaman televisyen Westminster Hall menunjukkan Beckham kelihatan sebak ketika menunggu giliran untuk melihat kerandanya.

Beliau telah bertemu Ratu Elizabeth II beberapa kali semasa pemerintahannya sepanjang 70 tahun.

Berhenti memberi penghormatan di tepi keranda sekitar jam 3.25 petang, Beckham menundukkan kepalanya dan memejamkan matanya seketika.

Beckham pernah menerima anugerah Order of the British Empire (OBE) untuk perkhidmatan bola sepak daripada Ratu Elizabeth II pada tahun 2003.

"Saya dibesarkan dalam keluarga diraja dan dibesarkan dengan cara itu jadi jika datuk dan nenek saya berada di sini hari ini, saya pasti mereka akan mahu berada di sini. Jadi saya berada di sini bagi pihak mereka dan bagi pihak keluarga saya dan jelas sekali bersama dengan semua orang di sini," kata Beckham kepada ITV News.

“Jumlah saya dapat bertemu dengannya (Ratu Elizabeth II) melalui kerjaya dan saya rasa sangat bertuah...mewakili negara, menjadi kapten negara saya.

"Setiap kali kami berdiri di sana, memakai baju Three Lions dan saya mempunyai lilitan di tangan, kami menyanyikan 'God Save Our Queen,' itu adalah sesuatu yang sangat bermakna kepada kami dan setiap kali kami melakukannya, ia adalah sesuatu yang istimewa.

"Mungkin detik yang paling istimewa bagi saya ialah apabila saya menerima OBE, mendapatkan penghormatan saya, Baginda juga bertanya soalan dan berbual. Saya sangat bertuah kerana dapat mengalami beberapa saat seperti itu dalam hidup saya," ujarnya.

Beckham membuat 115 penampilan untuk England dari 1996 hingga 2009 dan menjaringkan 17 gol untuk negaranya dan membuat  kemunculan di tiga kejohanan Piala Dunia.

Beliau memenangi enam kejuaraan Liga Perdana dan Liga Juara-Juara semasa karier gemilang ketika bermain untuk Manchester United, Real Madrid, LA Galaxy, AC Milan dan Paris Saint-Germain sebelum bersara pada 2013.

David Beckham menyertai personaliti televisyen, Sharon Osbourne dan pengacara 'Good Morning Britain', Susanna Reid antara ribuan orang yang beratur panjang untuk memberikan penghormatan terakhir buat Ratu Elizabeth.