PRIBOJ:Dua buah bot pengangkut tidak henti berulang alik meredah permukaan luas sampah-sampah terapung di tasik buatan Potpecko di Serbia pada Jumaat lalu.

Reuters melaporkan, bot-bot itu berfungsi mengumpulkan seberapa banyak sampah sarap yang hampir menyumbatkan struktur empangan di situ.

Sungai Lim sepanjang 219 kilometer yang mengalir ke tasik itu kini semakin deras membawa arus air ke takungan luas berkenaan berikutan salji yang mencair. Bersama-sama aliran arus itu, ia membawa lebih daripada 20,000 meter kubik plastik dan sisa buangan melampau dari Serbia, Montenegro dan Bosnia.

Apabila semua sampah sarap itu terkumpul, peranan loji hidroelektrik di empangan tersebut juga terancam, hingga membuatkan pihak berkuaa di Belgrade mengarahkan kerja-kerja pembersihan dijalankan segera.

Setiap hari, pihak pengendali yang dilantik dilaporkan 'menyauk' sehingga 100 kubik meter sampah plastik dan sisa buangan lain untuk dipindahkan ke sebuah tapak pelupusan sampah yang jaraknya sekitar 80 kilometer dari tasik tersebut.



"Masalah ini sudah bertahun-tahun berlarutan dan sukar untuk mengatakan siapa yang bertanggungjawab... dari puncanya iaitu Sungai Lim yang mengalir merentasi tiga negara," ujar peawai kerajaan dari Priboj, Dragan Ljeljen.

Bagi mengatasinya, Menteri Alam Sekitar Serbia, Irena Vujovic, dan pegawai kanan kerajaan dari Montenegro dan Bosnia pada Isnin bersetuju untuk menyelaraskan usaha mengekang pencemaran daripada berlanjutan.

Di Priboj, aktivis alam sekutar Slavisa Lakovic berkata, pencemaran yang berterusan sedang mengancam hidupan liar dan juga ikan yang berada di tasik itu.

"Sampah yang semakin terkumpul menjejaskan kualiti air dan mengurangkan paras oksigen di dalam tasik. Haiwan yang datang ke tebing tasik juga terpaksa meredah longgokan sampah," ujarnya.

Negara-negara di Balkan Barat kebanyakannya masih dalam proses pemulihan daripada peperangan dan kemelesetan ekonomi tahun 90-an. Semua negara itu tidak mampu melakukan banyak perkara berkaitan penjagaan alam sekitar akibat kekurangan dana.

Serbia yang merupakan calon keanggotaan Kesatuan Eropah, perlu membelanjakan berbilion-bilion Euro untuk membersihkan hal-hal pencemaran sebelum diterima masuk ke dalam blok tersebut, kata pihak berkuasa di Brussels dan Belgrade.

Pihak pemantau alam sekitar berkata, kawasan semulajadi yang diancam pencemaran seperti di tasik berkenaan boleh dan sedang terjadi di mana-mana du dunia ini, selagi manusia lupa akan tanggungjawab untuk menjaga persekitaran masing-masing.