BEIJING: China yang mendakwa Amerika Syarikat (AS) berulang kali cuba menindas syarikat teknologi tinggi China melalui serangan siber, menyifatkan "tingkah laku itu sebagai tidak bertanggungjawab," kata jurucakap Kementerian Luar Wang Wenbin pada Isnin, lapor Sputnik.

Minggu lepas, South China Morning Post melaporkan, Kementerian Keselamatan China mengesahkan serangan siber AS ke atas pelayan Huawei China yang disebut dalam dokumen yang diterbitkan oleh bekas kontraktor Agensi Keselamatan Negara AS Edward Snowden.

"Sejak sekian lama, AS berulang kali memberi tekanan kepada syarikat teknologi tinggi China, termasuk Huawei atas alasan keselamatan negara," kata Wang pada satu taklimat.

Wang berkata dokumen itu mendedahkan bahawa pihak berkuasa AS telah mencuri maklumat sulit daripada Huawei sejak 2009.

AS menggunakan cara yang menyalahi undang-undang dan tidak adil dalam cubaan menghalang pembangunan syarikat China dan China mengutuk tingkah laku tidak bertanggungjawab itu.

Diplomat itu berharap negara lain mematuhi prinsip kebebasan strategik, adil dan objektif mempertahan persekitaran perniagaan yang terbuka, inklusif dan tiada diskriminasi.

Pada Jun, Kementerian Luar China menggelar AS sebagai "empayar penggodam" dan "negara pemantau" utama dunia, dengan menuduh AS menyebar khabar angin selepas laporan oleh The Wall Street Journal bahawa China telah mencapai perjanjian dengan Cuba untuk menubuhkan pangkalan pengintipnya di negara pulau itu sebagai tindak balas terhadap aktiviti ketenteraan AS berhampiran sempadan China, termasuk di Taiwan.

-- BERNAMA