ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 5 Mac 2021.

1. China Akan Tambah Ladang Berpiawaian Tinggi

Kementerian Pertanian dan Hal Ehwal Desa China menyasarkan untuk mewujudkan 6.7 juta hektar tanah ladang berpiawaian tinggi pada tahun ini dengan sejuta hektar akan mempunyai kemudahan pengairan cekap.

2. China Promosi Penggunaan BDS untuk Pasaran Global

China akan terus memperbaiki Sistem Satelit Navigasi Beidou (BDS) dan mempromosikan penggunaannya dalam pelbagai industri di peringkat global. Pejabat pengurusan Sistem Navigasi Satelit China memberitahu, Sistem Satelit Navigasi Beidou-3 telah beroperasi secara stabil dan menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi kepada pengguna global sejak dilancarkan secara rasmi pada 31 Julai tahun lalu.

3. Gempa Bumi | Amaran Tsunami tamat, penduduk dibenarkan pulang

Visual itu ialah amaran Tsunami yang dikeluarkan pihak berkuasa New Zealand susulan 3 siri gempa bumi kuat melebihi 8 magnitud. Bagaimanapun amaran Tsunami di New Zealand ditamatkan susulan tiga siri gempa bumi sejak awal pagi tadi waktu tempatan. Penduduk kini dibenarkan pulang ke rumah, namun disaran untuk mengelakkan kawasan pantai.

4. AS senarai hitam beberapa lagi entiti komersial, kementerian di Myanmar

Jabatan Perdagangan Amerika Syarikat (AS) pada Khamis menyenaraihitamkan Kementerian Pertahanan, Kementerian Dalam Negeri, dan dua entiti komersial Myanmar.

5. COVID-19 | Setahun pandemik di AS, imuniti kelompok perlu dicapai

Pakar Penyakit Berjangkit Amerika Syarikat (AS), Dr Anthony Fauci menggambarkan setahun negara kuasa besar itu berjuang memerangi COVID-19 adalah sesuatu yang sangat getir lagi mencabar. Ini kerana kata Fauci, pada akhirnya, Amerika perlu mencapai kadar vaksinasi sekitar 80 peratus untuk merealisasikan imuniti berkelompok.

6. Gempa Bumi | Rakyat NZ diarah berpindah selepas gegaran 8.0 magnitud

Visual itu ialah amaran Tsunami yang dikeluarkan pihak berkuasa New Zealand susulan 3 siri gempa bumi kuat melebihi 8 magnitud. Serentak itu, perintah berpindah dikeluarkan ke atas rakyat New Zealand terutamanya penduduk kawasan utara negara itu. Ia susulan amaran ketiga gempa bumi yang menggegarkan kawasan berkenaan. Terbaharu gempa berukuran 8.1 magnitud yang menggegarkan Kepulauan Kermadec.

7. COVID-19: Tiga rakyat Malaysia antara 18 kes import baharu di Singapura

Tiga rakyat Malaysia adalah antara 18 kes import baharu COVID-19 yang dilaporkan di Singapura pada Khamis, demikian menurut Kementerian Kesihatan republik itu.

8. Chelsea tewaskan Liverpool di Anfield, rekod terburuk The Reds

Apa sudah jadi Liverpool? Lima kekalahan berturut-turut pada aksi Liga Perdana Inggeris (EPL) di Anfield menjadi rekod terburuk dalam sejarah skuad The Reds itu.

9. COVID-19: PM Perancis umum sekatan hujung minggu di 23 wilayah

Perdana Menteri Perancis Jean Castex mengumumkan pada Khamis, langkah penutupan pada hujung minggu akan diperluas ke wilayah Pas De Calais bermula Sabtu.

10. Wartawan turut ditahan di Myanmar

Tunjuk perasaan yang masih berlanjutan di Myanmar turut menyaksikan wartawan Associated Press (AP) ditahan junta tentera.

Thein Zaw yang sedang menangkap gambar penunjuk perasaan yang sedang berarak, kemudiannya dilihat dikerumuni junta tentera.