ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 31 Mei 2023.

1. Gempa bumi bermagnitud 6.2 gegar Auckland Islands, New Zealand

Gempa bumi dengan magnitud 6.2 menggegarkan Auckland Islands, wilayah New Zealand pada 02.21 GMT pada Rabu, kata Tinjauan Geologi AS, lapor Xinhua.

2. Kilang penapisan minyak di Rusia terbakar terkena dron

Kebakaran berlaku pada awal Rabu di kilang penapisan minyak Afipsky di wilayah Krasnodar Rusia dipercayai terkena dron, kata Gabenor Veniamin Kondratyev, lapor Sputnik.

3. Jentera pelancar udara Korea Utara jatuh ke Laut Kuning

Korea Utara menembak apa yang didakwanya sebagai "jentera pelancar angkasa lepas" ke arah selatan pada Rabu, namun jatuh ke Laut Kuning selepas penerbangan "tidak normal", kata tentera Korea Selatan.

4. Seoul silap hantar amaran kecemasan selepas Korea Utara lancar jentera pelancar udara

Kerajaan bandar raya Seoul pada Rabu tersilap menghantar amaran kecemasan menasihatkan rakyat supaya bersedia untuk berpindah selepas Korea Utara melancarkan roket, lapor Agensi Berita Yonhap.

5. AS dakwa Korea Utara uji teknologi peluru berpandu balistik

Kerajaan Amerika Syarikat (AS) mengecam sekeras-kerasnya pelancaran roket berbilang Korea Utara menggunakan teknologi peluru berpandu balistik, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

6. Agong berangkat tiba di Jordan untuk lawatan khas

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berangkat tiba di Amman, Jordan untuk lawatan khas selama empat hari.

7. Thailand: Gabungan pimpinan Parti Move Forward tubuh jawatankuasa peralihan

Gabungan pimpinan Parti Move Forward Thailand menubuhkan jawatankuasa peralihan sebagai persiapan untuk membentuk kerajaan baharu selepas kemenangan besar dalam pilihan raya 14 Mei.

8. Gencatan untuk benarkan bantuan dihantar - Tentera Sudan

Ketua Tentera Sudan, Jeneral Abdel Fattah Al Burhan, memaklumkan pihaknya setuju melanjutkan gencatan senjata bagi membolehkan penduduk awam mendapatkan bantuan.

9. Angkasawan Arab Saudi selesai misi 10 hari di angkasa lepas

Dua angkasawan Arab Saudi, Rayyanah Barnawi dan Ali Al Qarni, menyelesaikan misi bersejarah mereka selama 10 hari di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada Selasa dan memulakan perjalanan pulang ke bumi.

10. EU tambah aset udara untuk padam kebakaran

Kesatuan Eropah (EU) akan menambah aset udara untuk memadam kebakaran bagi musim panas 2023.