ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 24 Ogos 2023.

1. Moscow lanjutkan tempoh penahanan pemberita WSJ Gershkovich selama 3 bulan

Mahkamah daerah Lefortovo Moscow memutuskan untuk melanjutkan tahanan pra-perbicaraan selama tiga bulan lagi terhadap seorang wartawan Wall Street Journal Evan Gershkovich.

2. Sekurang-kurangnya empat maut dalam insiden tembakan di sebuah bar di AS

Sekurang-kurangnya empat orang maut dalam kejadian tembakan di sebuah bar di negeri California di Amerika Syarikat pada Rabu.

3. Saluran Telegram ketua Wagner dakwa pesawat ditembak jatuh

Saluran Telegram Yevgeny Prigozhin mendakwa pesawat ketua tentera upahan Wagner, di mana beliau dikatakan maut dalam nahas, telah ditembak jatuh di ruang udara Rusia dalam satu serangan terancang.

4. Ribut Tropika Franklin landa Republik Dominika, Haiti

Ribut Tropika Franklin mula mendarat di Republik Dominika pada pagi Rabu, di mana ribut itu dijangka membawa hujan lebat dan mengakibatkan banjir ke kebanyakan pulau yang dikongsinya dengan Haiti.

5. Pembantu dihalang iringi Presiden China Xi Jinping

Seorang anggota delegasi Presiden China, Xi Jinping telah dihalang daripada mengiringi pemimpin itu semasa Sidang Kemuncak BRICS di Johannesburg.

6. Cuaca buruk landa beberapa kawasan di Arab Saudi

Pusat Meteorologi Kebangsaan memberi amaran tentang keadaan cuaca buruk yang berterusan di Jazan, Asir, Al Baha, Makkah dan Madinah.

7. Pelancaran satelit pengintip Korea Utara gagal lagi

Percubaan kedua Pyongyang untuk melancarkan satelit pengintip tentera ke orbit telah gagal, lapor media negara itu pada Khamis.

8. Batal keputusan pilihan raya, bekas peguam Trump serah diri

Rudy Giuliani, peguam peribadi bekas Presiden AS Donald Trump, menyerah diri pada Rabu kepada pihak berkuasa di Atlanta.

9. Ketua, komander kanan Wagner dalam jet terhempas di Rusia

Saluran Telegram Grey Zone, yang berkaitan dengan Wagner menyatakan Prigozhin telah meninggal dunia.

10. Kebakaran di Hawaii, 1,100 penduduk masih gagal dikesan

Selain lebih 1,000 individu yang masih gagal dikesan, lebih 1,400 lagi yang pada asalnya dilaporkan hilang, dijumpai selamat.