ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 9 Februari 2024.


1. Pemilu 2024: Peluang satu putaran semakin jelas untuk Prabowo-Gibran

Peluang untuk satu putaran atau pusingan bagi Pemilihan Presiden Indonesia (Pilpres) 2024 semakin jelas selepas tinjauan terbaharu meletakkan calon Presiden Prabowo Subianto-Gibran Rakabuming Raka mendahului dengan 53.5 peratus.



2. Politik kaum dan agama ‘mencair’ di Indonesia, merebak pula di Malaysia

Politik identiti berteraskan unsur perkauman dan agama ketika berlangsungnya siri kempen Pemilihan Umum (Pemilu) Indonesia 2024 dilihat semakin berkurangan dan tidak lagi relevan jika dibandingkan dengan Pilihan Raya Presiden 2019.


3. Angka kematian akibat tanah runtuh di Filipina meningkat kepada 15, 110 hilang

Angka kematian akibat tanah runtuh yang melanda perkampungan di wilayah Davao de Oro selatan Filipina pada malam Selasa meningkat kepada 15, manakala 110 masih hilang, menurut pihak berkuasa pada Jumaat.


4. PBB ikrar buat siasatan dakwaan UNRWA terlibat dengan Hamas

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres berikrar untuk bertindak segera terhadap sebarang maklumat baharu daripada Israel berkaitan "penyusupan Hamas".


5. UNRWA tidak boleh digantikan - Ketua PBB

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres memberi amaran bahawa Agensi Kerja dan Bantuan PBB untuk Pelarian Palestin (UNRWA) tidak boleh diganti.


6. AS tidak akan sokong serangan Israel di Rafah

Kerajaan Amerika Syarikat (AS) berkata mereka tidak akan menyokong sebarang rancangan kemaraan Israel untuk operasi ketenteraan di Rafah.


7. Pemimpin Houthi dakwa telah capai kemenangan sebenar

Kumpulan pejuang Houthi mengumumkan bahawa kumpulannya telah mencapai "kemenangan sebenar".


8. Mahkamah Agung Brazil perintah bekas presiden Bolsonaro serah pasport

Mahkamah Agung Persekutuan (STF) Brazil pada Khamis memerintahkan bekas presiden Jair Bolsonaro menyerahkan pasport ketika siasatan berhubung dakwaan penglibatannya dalam cubaan rampasan kuasa sedang berlangsung.


9. Raja Charles III berada dalam keadaan sangat baik - Ratu Camilla

Raja Britain Raja Charles III ketika ini berada dalam keadaan yang "sangat baik".


10. Januari 2024 catat rekod bulan paling panas dalam sejarah Eropah

Januari 2024 mencatat rekod sebagai bulan paling panas dalam sejarah Eeropah dengan suhu mencecah hingga 13.14 darjah Celsius.