Ketua pengarang Charlie Hebdo telah mempertahankan tindakan majalah satira mingguan Perancis, Charlie Hebdo yang menyiarkan karikatur Nabi Muhammad dan mengatakan bahawa kartun itu melindungi kebebasan beragama.

Komen beliau disiarkan berikutan kematian lima orang dan gereja di Niger dibakar pada Sabtu oleh penunjuk perasaan yang tidak berpuas hati dengan penyiaran karikatur Nabi Muhammad pada muka hadapan edisi terbaru majalah itu.

Tindakan majalah itu telah menimbulkan kemarahan umat Islam di beberapa Negara Islam dan ini telah mendorong negara-negara Europah untuk meningkatkan keselamatan Negara masing-masing untuk mengelakkan berlakunya kejadian serangan ke atas pejabat Charlie Hebdo yang telah mengorbakan 12 nyawa.

Ketua pengarang Charlie Hebdo, Gerard Biard memberitahu NBC: “Setiap kali kami melakar karikatur Mohammed, setiap kali kami melakar karikatur Nabi, setiap kali kami melakar karikatur Tuhan, kami mempertahankan kebebasan beragama.”

Biard diminta memberi pandangan terhadap komen pemimpin tertinggi Vatican, Pope Francis yang mengecam perbuatan membunuh atas nama Tuhan namun memberi amaran bahawa agama tidak boleh dihina dan dipersendakan.

Temubual bersama Biard itu akan di tayangkan pada Ahad.