LEBIH daripada 100 pemimpin dunia berikrar untuk menamatkan kegiatan penebangan hutan menjelang tahun 2030.

Komitmen yang diumumkan sewaktu Sidang Kemuncak Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) COP26 turut disokong dengan pembiayaan dana sehingga 20 bilion dolar AS.

Persidangan yang berlangsung di Glasgow itu disokong lebih 100 pemimpin yang secara kolektif menyumbang kepada 85 peratus hasil hutan di bumi.

Menurut Perdana Menteri United Kingdom, Boris Johnson, antara negara yang terlibat ialah Brazil, Indonesia dan Republik Demokratik Congo.

BACA: COP26: Dunia ibarat diikat dengan bom, menanti masa meletup - Boris Johnson 

BACA: COP26: Pendekatan berbeza, misi yang sama capai sasaran Perjanjian Paris 

Perjanjian bagi menghentikan penebangan hutan dan memulihkan kemerosotan tanah itu turut merangkumi janji-janji untuk mengiktiraf hak orang asli dan peranan mereka sebagai penjaga hutan.

Meskipun perjanjian itu disifatkan sebagai belum pernah dimeterai sebelum ini, Perhimpunan Iklim PBB di New York pada 2014 telah mengeluarkan deklarasi sama untuk mengurangkan separuh kadar penebangan hutan menjelang 2020, dan menamatkannya menjelang 2030.

Menurut laporan World Resources Institute, hutan berfungsi menyerap kira-kira 30 peratus daripada pelepasan karbon dioksida.


COP26 | Kebimbangan cuaca dunia ditekan