VIRUS SARS-CoV-2 punca penyakit COVID-19 yang berada dalam rongga hidung atau kerongkong kanak-kanak dipercayai mampu bertahan beberapa minggu meskipun mereka tidak menunjukkan sebarang gejala jangkitan.

Dua penyelidik di Korea Selatan, Dr Roberta DeBiasi dan Dr Meghan Delaney berkata melalui hasil dapatan ini dikhuatiri akan menyebabkan penularan wabak secara senyap, lapor portal 9news.

"Dalam kajian ini, jangkitan yang masih belum jelas berlaku pada kanak-kanak mungkin dikaitkan dengan penularan COVID-19 secara senyap dalam masyarakat.

“Menariknya, kajian ini sesuai dengan data orang dewasa di mana sehingga 40 peratus golongan itu mungkin tidak mengalami gejala jangkitan," kata mereka menerusi satu kajian yang baru dilaksanakan.

Mereka yang juga pakar di Hospital Nasional Kanak-kanak di Washington berkata daripada 85 atau 95 peratus kanak-kanak yang disahkan positif COVID-19, simptom mereka gagal dikesan meskipun ujian saringan secara simptomatik dilakukan.

"Kajian ini dikeluarkan ketika Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (AS) dikritik kerana mengubah garis panduan mengenai ujian adj asimptomatik yang disebut oleh American Academy of Pediatrics (AAP) sebagai langkah mundur yang juga berbahaya.

“Dalam panduan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) yang diperbaharui, beberapa orang tanpa gejala mungkin tidak perlu diuji, walaupun mereka berhubungan dengan seseorang yang diketahui mempunyai virus itu,” katanya.

Sementara itu, Akademi Pediatrik Amerika (AAP), Dr Sally Goza berkata, kajian itu turut memberi keyakinan bahawa penjarakan fizikal antara 'senjata' utama dalam memutuskan rantaian jangkitan virus itu.

"Kami tahu bahawa kanak-kanak sering menunjukkan sedikit atau tidak ada gejala COVID-19.

"Kami juga tahu bahawa mereka tidak kebal terhadap virus ini dan mereka boleh terjejas teruk.

"Namun, melakukan ujian ke atas mereka yang mungkin belum mempunyai gejala amat penting selain membantu mengenal pasti serta menyokong orang lain yang berisiko," katanya.