SYARIKAT farmaseutikal Pfizer sedang memantau varian COVID-19 baharu yang berasal dari India.

Ketua pegawai eksekutifnya, Albert Bourla melahirkan keyakinan bahawa vaksin keluaran syarikatnya dapat menangani kemunculan varian baharu tersebut.

Bourla berkata, syarikatnya telah membangunkan proses yang membolehkannya menghasilkan vaksin baharu dalam 100 hari untuk mengatasi varian yang lebih kuat.
 

"Sekarang kita memerhatikan varian yang baharu di India dan saya juga tidak memiliki data untuk itu. Saya merasa optimis bahawa kita seharusnya dapat menanganinya.

"Perkara yang membuatkan saya rasa lebih lega adalah, kita telah membangunkan proses di mana jika sesuatu varian menjadi ancaman, kita boleh mendapatkan vaksin baharu dalam masa 100 hari," katanya di Puurs, Belgium pada Jumaat.

Ditanya mengenai harga vaksin Pfizer dan strategi penentuan harga syarikat, Bourla enggan memberikan sebarang angka.

Namun beliau berkata, harga vaksin setara dengan kos satu hidangan makanan.

Jelasnya, harga vaksin adalah berbeza mengikut negara dan beliau berikrar akan menyesuaikan harga untuk memberikan akses yang adil kepada semua negara.

Terdahulu, Bourla menerima kunjungan Ketua Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen ke kilang pengeluaran vaksin Pfizer di Puurs.

Turut hadir, Perdana Menteri Belgium Alexander De Croo.

Pada lawatan itu, Bourla mengumumkan bahawa blok 27 negara itu berada di landasan yang tepat untuk memvaksinasi sebahagian besar populasi dewasanya pada Julai, kira-kira dua bulan lebih awal dari jadual.

Von der Leyen juga mengumumkan bahawa kontrak baru diharapkan dapat disiapkan dalam waktu terdekat, dengan perjanjian untuk menyediakan 1.8 bilion dos vaksin Pfizer dalam tempoh antara 2021-23.